Sommige opdrachtgevers vragen
wat mijn teksten kosten.
Andere ondernemers vragen
wat mijn teksten opleveren.
De antwoorden op deze vragen komen inhoudelijk op hetzelfde neer:
Mijn teksten leveren meer op dan ze kosten.
Hoe ik dat weet? Van mijn klanten. Een voorbeeld. Ik schrijf regelmatig teksten voor een bedrijf dat in het hogere segment keukens bouwt, levert én installeert. De onderneming bestaat uit een holding en meerdere zelfstandige vestigingen met elk een eigen showroom. Al die verschillende meubelwinkels scoren hoog in de top tien op de vergelijkingssite qasa.nl. Als gevolg van die uitstekende score en de bijbehorende positieve referenties klikken potentiële klanten door naar de sites van de winkels. Daar komen ze op een speciale landingspagina terecht.
De opdracht: klanten overtuigen tot actie
De klant vroeg mij die landingspagina’s te herschrijven, om ze vriendelijker en menselijker te maken en meer gericht op resultaat. Met als bedoeling dat bezoekers die via qasa.nl binnenkomen een brochure aanvragen of een afspraak maken voor een bezoek aan de showroom. Zo genereert de landingspagina ‘hot leads’: mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe keuken.
Als test schreef ik landingspagina’s voor slechts drie van de zeven vestigingen. Daarna hebben we een paar maanden gewacht om het effect te meten. De klant kwam al snel terug met het verzoek ook de andere vestigingen onder handen te nemen, want de door mij herschreven landingspagina’s leverden flink meer reacties op. Meer brochure-aanvragen, meer showroombezoek en dus meer verkopen.
Kosten en opbrengsten… wat heb je over voor 10% groei?
Nu kun je vragen wat het kost om een succesvolle landingspagina te laten schrijven. Maar je kunt ook kijken naar wat een goed scorende landingspagina oplevert. Stel, je krijgt 10% of 20% meer leads uit zo’n verbeterde verkooppagina. Meer serieuze aanvragen van kooplustige klanten die via een vergelijkingssite (of via een Google Adwords- of Facebook-campagne!) bij jou komen rondneuzen. Wat betekent dat voor de omzet van jouw onderneming?
Snap je nu al waar ik heen wil?
Neem dan snel contact met me op!
Na de landingspagina ook het salesproces verbeteren
Overigens is het nóg interessanter om niet alleen naar de landingspagina’s te kijken maar naar de hele site. En naar de sales funnel. Hoe zien de eerste contacten er uit? Sluit de online communicatie aan bij het gevoel dat je wilt oproepen? En na de eerste contacten? Is de offerte en de bijbehorende mail nét zo prettig leesbaar en in dezelfde vriendelijke stijl als de rest van je communicatie?
Je moest eens weten hoeveel bedrijven de follow-up communicatie in het sales-proces over laten aan de luimen van individuele medewerkers. Dat dus accountmanagers, salesmensen, accountassistenten en de financiële administratie elk op hun eigen manier communiceren, waardoor de klanten geconfronteerd kunnen worden met compleet verschillende communicatiestijlen vanuit één bedrijf. Heel vriendelijk en persoonlijk van die bekende accountmanager, en koud en afstandelijk van de afdeling debiteuren of van de planning.
Hoe beter jouw teksten – ál jouw teksten – aansluiten bij het karakter van de onderneming en de behoeften van de klant, des te minder potentiële klanten onderweg zullen afhaken. En dus hoe meer je zult verkopen.
Foutloze teksten die de klanten in een consequente stijl aanspreken op hun behoeften leiden aantoonbaar tot meer succes in het salesproces en dus tot meer omzet en winst. Stel nou dat je met mijn teksten zelfs maar enkele procenten omzetwinst boekt… Wat maakt het jou dan uit wat ze precies kosten?
Kreks’ teksten testen?
Betaal in twee stappen!
Ik hou je hierboven een potentiële winstwortel voor. Zelfs al ziet die er bijzonder smakelijk uit, het blijft vanuit jouw positie toch eerder een kans op meer winst dan een keiharde garantie. Daarom stel ik je het volgende voor:
We kijken samen naar de hoeveelheid werk die nodig is en ik maak in eerste instantie een zéér scherpe offerte. Een prijsje waar je nog geen junior-copywriter voor kunt inschakelen. Tegelijk spreken we samen een realistische target af. Een tijdlijn met een meetbare verbetering van de leads en de sales. Als wij deze target halen en je dus aantoonbaar méér verdient dan voorheen, dan betaal jij mij een flinke bonus, mede als beloning voor het ondernemersrisico dat ik neem met deze deal. We kunnen die bonus eventueel laten afhangen van het resultaat op langere termijn. Je betaalt mij bijvoorbeeld na één jaar een percentage van de extra winst die jij hebt behaald.
En bedenk dat de verbetering van jouw teksten en sales funnel een blijvende verbetering is. Dus ook na het afdragen van mijn welverdiende bonus blijft jouw bedrijf nog lange tijd beter scoren bij de klanten en dus méér geld verdienen.