Copywriter tarief – wat kost Krek Copy & concept?

Ik hanteer wel een vast uurtarief voor reclamecopy, maar zo’n bedrag betekent niet veel. Ik zou ook de helft kunnen vragen en dan heel traag gaan werken. Wat freelance copy uiteindelijk kost, hangt ook af van hoe ingewikkeld de opdracht is. En hoeveel creativiteit de klant verwacht.

Kijk, als een directrice van een grote onderneming mij vraagt namens haar een spitse column van 400 woorden te schrijven in een vakblad, is dat duurder dan een folder van 400 woorden voor een school. Niet alleen omdat die school minder geld heeft, maar ook omdat de school er minder geld voor over heeft. Als ik het te duur maak, gaan ze naar een ander.

Ieder zijn vak
En een spitse column kost ook meer inspanning. Andermans visie op een leuke, leesbare en geloofwaardige manier verwoorden in 400 woorden. Ga er maar aan staan. Bovendien, als die directrice zelf moet gaan zitten, is zij twee keer zo lang bezig. Mij hiervoor inschakelen is dus al gauw een voordelige optie. Ook al omdat ik écht een stuk beter schrijf dan die directrice, die weer heel andere (en veel belangrijker) dingen beter kan.

Weekendtarief
Goed, de prijs van mijn teksten hangt dus af van economische omstandigheden en de gewenste inzet. Verder telt ook de deadline mee. Een briefing die vrijdagmorgen geleverd wordt terwijl de tekst uiterlijk maandag 12.00 uur af moet zijn, verplicht mij in het weekend te werken. Nu heb ik daar niet zo’n bezwaar tegen, want ik vind schrijven leuk. Maar er mag wél wat tegenover staan. Al was het maar als excuus tegenover mijn gezin. “Papa moet dit weekend centjes verdienen. Maar wel heel véél centjes!”

Wil je nóg meer weten?
Ik begrijp dat je wilt weten waar je aan toe bent als je een freelance copywriter inschakelt. Je wilt een offerte of een inschatting van de kosten voor jouw concrete communicatieproject. Die kun je ook krijgen. Aan de hand van jouw briefing kan ik heel aardig inschatten hoeveel tijd het ongeveer gaat kosten. Daarmee weet je dus meteen waar je aan toe bent. Maar ook dat is welbeschouwd een schijnzekerheid. Want al weet je de prijs, je weet nog steeds niet of mijn product dat bedrag waard zal zijn. Toch?

Ja, shit, laat me niet in onzekerheid!
Sorry. Ja, ik ben lekker aan het nuanceren, terwijl jij natuurlijk gewoon wilt weten of je me in moet huren of niet. Of ik mijn prijs waard ben. OK, ik zal duidelijk zijn. Ja, ik ben mijn uurprijs waard, want met mijn SEO-teksten ga je méér verdienen dan met minder goede ‘content’ en met mijn salesbrieven en brochures krijg je meer respons dan wanneer je ze zelf schrijft. Dus huur me nou maar in, dan komt alles goed.