Ja, meester Scharf.

afbeelding van een rapport van een lagere school uit de jaren 60Meester Scharf gaf de achtjarige Gregor een waardevol advies toen hij in het rapport schreef: “Iedere dag je uiterste best doen met schrijven.” Ik volg nog steeds zijn advies en heb van het schrijven een heel aardige broodwinning weten te kleien.

Meester Scharf bedoelde natuurlijk iets heel anders. Hij had het niet over mijn schrijftalent (toen al een 8 waard), maar over de moeite die ik had met het schoonschrijven. Ik kon eigenlijk alleen lelijkschrijven. Dat zit zo. Ik was als linkshandig jongetje op school gekomen. Toen het oefenen van de eerste letters begon, moest ik dat van de juf met de rechterhand doen. Helaas was ik met die hand niet zo eh… handig. Steeds weer verhuisde het potlood naar de linkerkant. Lees verder

Wil jij een collega verleiden? Laat mij jouw Cyrano zijn!

Ken je het verhaal van Cyrano de Bergerac? Dat gaat over een poëtisch begaafde commandant met een enorme neus en dito minderwaardigheidscomplex. In het theaterstuk werpt Cyrano zich op als ghostwriter voor zijn vriend Christian. Deze wil de mooie Roxane verleiden maar kan de juiste woorden niet vinden. Cyrano, zelf ook smoorverliefd op Roxane, schrijft in naam van Christian de prachtigste liefdesbrieven voor haar. Zo slaagt Christian erin Roxane voor zich te winnen.

Natuurlijk wil ik je niet helpen een huidige collega te verleiden. Nee, het gaat om het aantrekken van collega’s die jou nog niet kennen. Om personeelswerving!

Bij elke vacature merk je weer hoe lastig het is om de knapste kandidaten te verleiden om juist bij jou te solliciteren. Welnu, dat is mijn vak, al ruim 30 jaar! Daarom zeg ik: “Laat mij jouw Cyrano zijn.” Ik beschrijf jouw kwaliteiten als werkgever zó dat kandidaten als een blok voor je vallen.

In mijn teksten beloof ik jouw sollicitanten geen gouden bergen. Als je bedrijf stinkt, kan zelfs de allerbeste wervingstekst je niet redden. Maar op elk potje past een deksel. Elke organisatie, elke afdeling, elk team en elke baan is wel voor íemand aantrekkelijk. Ik zoek samen met jou uit wat je sterke en zwakke punten zijn, zodat ik een reëel maar aanlokkelijk beeld van jouw aanbod kan schetsen. De kandidaat weet dus precies waar zij of hij aan begint en kiest bewust voor “Ja, ik wil!” en een gelukkige toekomst aan jouw zijde.

Weging van wenselijkheid Tata Steel

wat te doen met tata steel scenarios WijersHans Weijers komt met mogelijke scenario’s voor de toekomst van Tata Steel. Wat kunnen we doen en wat kost dat? Het lijkt een objectief verhaal van wat er allemaal kan, maar aan de kleurtjes te zien stuurt de onderzoekscommissie toch wel op optie nummer drie: akkoord gaan met het voorstel van Tata Steel Nederland met wat extra eisen en ook wat extra geld ter compensatie. Dus in plaats van simpelweg de tent sluiten tot ze zich aan de milieu-eisen houden gaan we tot drie miljard aan Tata geven om schoner (maar dus nog niet écht schoon) te gaan werken. Kortom, de vervuiler krijgt zijn zin en de omwonenden en de rest van Nederland betalen de rekening. En dat allemaal omdat er anders 9000 banen verloren gaan.

Persoonlijk zou ik zeggen: opzouten Tata. Voor die 9000 man vinden we wel een andere baan. Sterker, drie miljard (3000 miljoen!) steun gedeeld door 9000 is €333.300 per persoon. Lees verder

Moet je per se een collega spreken om een goede wervingstekst te kunnen schrijven?

Eeehhh… nee.

Ik zie hier op LinkedIn allerlei experts in arbeidsmarktcommunicatie bij hoog en laag beweren dat je echt absoluut geen goede personeelsadvertentie kunt schrijven zonder eerst te spreken met de mensen die het werk nu uitvoeren: de toekomstige collega’s.

Onzin.

In 1987 kwam ik als junior copywriter in dienst bij DeBussy, de moeder van alle arbeidsmarkt­communicatiebureaus. Sindsdien schreef ik vele duizenden vacatureteksten. Daarbij kreeg ik in hooguit een paar honderd gevallen vooraf een toekomstige collega te spreken. Meestal was daar de tijd en het budget niet voor.

Lees verder

Mijn Angstgegner is uitgeteld!

Al zo’n twintig jaar is mijn mobiele telefoonnummer 0627736097, van de SFR. En ondanks die twintig jaar met ditzelfde nummer kan ik het met geen mogelijkheid uit mijn hoofd leren. Het lukt me niet.

Heel lullig, want telkens als mensen mijn nummer vragen moet ik mijn telefoon erbij pakken of een visitekaartje uit mijn zak vissen. Alles heb ik geprobeerd, hele trainingssessies, geheugenpaleizen, meditatie… maar 06 277 360 97 wilde er niet in. Zo werd 0627736097 allengs mijn Angstgegner. Lees verder

Snel geld verdienen met drop shipping!

Stel je voor, je verkoopt op je website iets voor €20, en je hoeft maar 4 euro af te rekenen. Hoppa! Zomaar 16 euro winst. Dát is een goede handel! Om dit soort serieus geld te verdienen moet je wel een aantal regels volgen. Welke? Ja, kijk zelf maar even hoe anderen het doen. Met drop shipping!

Onlangs raakte ik via een artikel op LinkedIn verzeild op een webshop* die gespecialiseerd is in gadgets. Handige dingetjes voor in huis zeg maar. Daar hanteren ze dus dergelijke marges. Als je de op de Nederlandse site aangeboden producten op Google gaat zoeken, vind je ze bij AliExpress en AliBaba voor prijzen die soms wel 10 keer lager liggen. Over slim gesproken!

Laten we er eens twee producten uitpikken. Hierboven zien (klik op het plaatje voor de full-size versie) we de IceMaster™ Pro. De naam IceMaster met de ™-aanduiding laat Lees verder

Copywriter worden? Ga wat anders doen!

Als tekstschrijver moet je proberen je in te leven in de persoon die je probeert te overtuigen. Waarom koopt iemand precies dát product? Wat doet iemand besluiten om die bepaalde leverancier in te huren? Waar komen de klanten van jouw klanten hun bed voor uit?

Als je nooit in een fabriek gewerkt hebt, weet je niet hoe het voelt om fabrieksarbeider te zijn. Als je netjes de VWO-diploma hebt gehaald en daarna een HBO- of academische opleiding volgde, wat weet je dan van het leven en streven van mensen zonder hogere opleiding?

Hoe ouder je wordt, des te meer ervaring je opdoet. En hoe meer verschillende baantjes en omgevingen je hebt leren kennen, des te beter je je kunt inleven in andere mensen.

Mijn eerste baantje was kaasverkoper in de Hema. Daarna draaide ik een zomer lang productie in een rolhorrenfabriek. Ik stond één seizoen elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat kratten te sjouwen in een bollenschuur, was autoverkoper bij Stanley Dodge in San Diego, gidste als reisleider bussen vol buitenlanders door heel Nederland en liet me voor mijn debuut als journalist met Oud & Nieuw twee nachten insluiten in de Bijenkorf. Ook was ik een paar maanden diskjockey bij de live shows van sexclub Casa Rosso.

Pas rond mijn dertigste werd ik dan eindelijk copywriter. Eerst een paar jaar in vaste dienst, en daarna 30 jaar als freelancer, waarvan de laatste 23 jaar vanuit de Bourgogne. Ik werk het liefst voor klanten die de wereld beter maken, zodat ik kan schrijven over energietransitie, klimaatbeheer, anti-discriminatie, depolarisatie en andere ‘linkse hobbies’.

Oh, en inmiddels ben ik naast mijn copypraktijk ook weer twee dagen in de week reisleider, met Amerikanen door de Beaujolais. Daarnaast run ik samen met mijn Japanse vrouw een galerie aan huis.

Wat ik maar wil zeggen… gevarieerde ervaring maakt het je makkelijker om te snappen wat andere mensen beweegt. Dus als jij tekstschrijver (of art director of conceptontwikkelaar) wilt worden, adviseer ik je om er vooral ook iets naast te gaan doen. Kom je hok uit! Onderneem iets verrassends! Breek uit de band.

Geloof me: je krijgt alleen spijt van de dingen die je níet gedaan hebt.

De ware oorzaak van de crash van Fokker?

Eind jaren ’80 werkte ik als reisleider voor Delta Travel in Amsterdam. We deden incoming tourism, en ik gidste vooral groepen zakenlieden die de reis cadeau kregen van hun werkgever, als ‘incentive trip’. Maar er waren ook groepen met relaties van Nederlandse bedrijven. Een van die trips herinner ik me nog heel goed. Potentiële klanten uit verschillende landen, uitgenodigd door Fokker Aircraft, ik denk voor de introductie van de Fokker 70, een prachtig nieuw stukje Neerlands trots. Er zaten inkopers van vliegtuigmaatschappijen bij, maar ook ministers van Afrikaanse landen.

Fokker on The Wing

Lees verder

Zelfs jij kunt makkelijk leesbare teksten leren schrijven, zonder coaching!

Een makkelijk leesbare tekst produceren is monnikenwerk.Waarom ingewikkeld schrijven als makkelijk leesbare teksten óók voldoen?

Sommige mensen hebben een formele schrijfstijl nodig als een soort van houvast. Ze gebruiken standaardformuleringen als bouwblokken voor hun zinnen. Je ziet ingewikkelde taalconstructies vooral bij ambtenaren en andere mensen die regelmatig moeilijke stukken schrijven. Zelf hebben ze dat niet door. Ze komen deze constructies de hele dag tegen. Het is hun taal.

Ze lezen of schrijven bijvoorbeeld de volgende zin:

“De besluitvorming betreffende het onderhavige beleid met betrekking tot jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt wordt gemandateerd aan een door de gemeentelijke overheid samen te stellen klankgroep.”

Voor de gemiddelde lezer is dit bijna een buitenlandse taal: Ambtenarees. Maar niet voor ambtenaren, want die spreken het vloeiend. Zij vertalen uitdrukkingen als Lees verder

De onvermijdelijke taalprobleem* waarvan je wist dat die zou komen

Die boze mannetje blaast zijn kaak

Ik had het pas nog over ‘je kan’ en ‘u heeft’, waar ik me behoorlijk aan irriteer. En nu zie ik weer een andere fout die zich steeds vaker de kop opsteekt. Ik heb het over de vervanging van ‘de’ in plaats van ‘het’. Dit komt door al die allochtone buitenlanders, die geen mannelijk en onzijdig uit elkaar kunnen onderscheiden. Misschien zijn het mensen die alleen ‘the’ kennen. ‘The’ heeft dezelfde letters als ‘het’ maar dan door de war gehusseld. Die mensen zeggen dan ‘die meisje’ of ‘een grote raadsel’. Fout!
En het gaat echt niet alleen om Jan van de gestampte pet. Zelfs mensen met een hoog opgeleid niveau noteren dingen op als: “Maison Descartes was een instituut met een goede imago, die promotie maakte voor de Franse taal en cultuur.”

Een goede imago! Het instituut die!

Nee hè?
Ja, toch!

Helaas genoeg komen deze soort fouten niet alleen voor bij nieuwe of domme Nederlanders. Je ziet het ook bij zij die best weten dat het ‘het instituut’ is maar die er geen been tegen hebben om daar ‘die’ aan vast te koppelen.

Terwijl, taal is zóóó belangrijk om je goed uit je woorden te drukken! Dus gaan we allemaal een beetje beter uit onze doppen opletten, ja?

* in dit bericht bevat een tig aantal contaminaties. Kun jij er de vinger op wijzen?

U heeft en jij kan – reactionair taalverhaal* van oude azijnpisser

Tijdens mijn studie Neerlandistiek las ik het boek ‘Language Change, progress or decay’ van Jean Aitchison. Die geeft daarin alleraardigste voorbeelden van hoe taal zich aanpast aan of juist verzet tegen culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. Hoe bijvoorbeeld mensen in religieuze dorpen als Volendam en Huizen zich vastklampen aan hun eigen dialect om zich teweer te stellen tegen een seculiere omgeving. En hoe jongerentaal zich ontwikkelt als recalcitrant monument voor de zelfstandig wordende geest. Aitchison leerde mij niet al te rigide te reageren en te accepteren dat taal nu eenmaal verandert.

Ordnung muß sein, ook in taal

Dat was veertig jaar geleden. Met het klimmen der jaren merk ik toch dat bepaalde veranderingen me danig aangrijpen. Is het mijn behoefte om me te bewijzen als ervaren taalgebruiker? Wil ik graag laten merken dat ik het beter weet? Ben ik Lees verder

XR zoekt zwaargewicht demonstranten


Elke dag komen duizenden mensen bij elkaar om de A12 te blokkeren.
Toch is de opkomst letterlijk te mager.

We zien helaas vooral jonge, gezonde, slanke mensen hun lichaam in de strijd werpen.

Lichtgewichten die met een politiemannetje of vier weg te slepen zijn.

Dat zet onvoldoende zoden aan de dijk voor ons zwaarwegende doel!

We zoeken daarom niet alleen méér demonstranten, maar vooral ook zwaardere demonstranten!

Dus ben jij een heavy-weight met indrukwekkende spierbundels?
Of ben je een gezellige papzak met vele kilo’s vet op zware botten?

Vanaf 110 kilo benader je de onversleepbaarheid en pas je in ons ideaalbeeld.

Kom dus naar de A12 en versterk onze menselijke blokkade!

Met jouw inzet legt de boodschap van Extinction Rebellion nóg meer gewicht in de schaal.

 

De rechtse pers is kwaadwillig en rancuneus

De afgelopen weken werd weer eens duidelijk dat de media aan de rechterkant van het politieke spectrum niet geïnteresseerd zijn in objectieve berichtgeving. Ze steken hun energie vooral in het bedenken van relletjes ter beschadiging van alles wat links is. Zo kopten diverse rechtse media vorige week triomfantelijk:

Rob Jetten pakt vliegtuig naar Groningen!

Dat klinkt inderdaad belachelijk. Dat de minister die probeert iedereen minder te laten vliegen zelf opstapt voor een vlucht van 20 minuten van Amsterdam naar Groningen.
Typisch geval van “Doe wat ik zeg, niet wat ik doe.”

Maar hoe zit het nou eigenlijk echt? Nou, zo:

Een privé-jet van de regering vliegt van Schiphol naar Groningen om daar de koning op te halen die samen met Rob Jetten naar Madrid zal vertrekken voor een officieel bezoek.

Jetten is niet in Groningen. Die stapt dus in Amsterdam in dat vliegtuig, ontmoet de koning in Groningen en vliegt samen met de majesteit naar Madrid.

Meteen heel rechts Nederland over de zeik: “Klimaatminister Rob Jetten pakt regeringsvliegtuig van Amsterdam naar Groningen. SCHANDE! ”

Nee, wat had hij dan moeten doen? Met een auto over de snelweg om exact hetzelfde traject af te leggen als het vliegtuig dat tóch vliegt? En dan die auto leeg terug?

Lieve rechtse medeburgers… als je je nou tóch druk wilt maken over de uitspattingen van links Nederland, verzin dan iets dat er werkelijk toe doet.

Is Frans Timmermans een linkse zakkenvuller?

Zodra duidelijk werd dat Frans Timmermans de nieuwe fractieleider van PVDA/GroenLinks zou worden, sprongen allerlei rechtse figuren met veel misbaar uit hun vel.

Eigenlijk hadden ze weinig concreets in te brengen tegen Frans, die bekend staat als een capabele bestuurder, internationaal gerespecteerd, erudiet en een taalvaardige, open debater. Precies wat je hebben moet als premier, zou je zeggen. Eindelijk eens géén toegeknepen billen als de premier iets in het Engels moet zeggen.

Na een razende brainstorm om toch íets tegen Frans in te brengen, schoof de rechterflank twee thema’s in het centrale spotlicht:

Frans is te oud.
Frans is te rijk.

Lees verder

Corporate genocide – multinationals plegen massamoord voor financieel gewin

Milieuorganisaties, meteorologen, ecologen, biologen, entomologen, ornitologen, medisch specialisten… zo’n beetje de complete wetenschap waarschuwt voor de rampzalige gevolgen van onze omgang met de aarde. We rijden, vliegen, verwarmen, koelen, kweken, fokken en consumeren onszelf naar de ratsmodee. De laatste tijd ligt de nadruk vooral op onze individuele verantwoordelijkheid. We moeten zuiniger zijn met energie, minder vlees eten, gezonder leven, stoppen met roken en alcohol drinken, meer bewegen, een elektrische auto en zonnepanelen kopen.

Tenminste, als je de main stream media mag geloven, want er zijn ook stromingen die zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat we rustig zo door kunnen leven als we gewend zijn. Dat de overheid ons iets wijs wil maken om er zelf beter van de worden.

Door al die waarschuwingen en argumenten, al dat vingerwijzen naar elkaar en naar de overheid, blijft de kern van onze wereldwijde problemen buiten beeld. De hoofdschuldige voor al onze milieu-, klimaat- en gezondheidsproblemen is het bedrijfsleven. Het kapitalistische systeem.

Grote ondernemingen kennen maar één prioriteit: geld verdienen voor de aandeelhouders. Om omzet te draaien, kosten te besparen en de winst veilig te stellen gaan ze letterlijk over lijken. Het morele failliet van het bedrijfsleven (en dus van de rijkste mensen op aarde die Lees verder

Schande! LinkedIn beweegt zich richting Tinder!

Van de week stond er een verontwaardigd stukje op LinkedIn van een jonge vrouw die er moe van werd dat ze steeds flirterig benaderd werd op het zakelijke netwerkforum LinkedIn. Hoewel ik persoonlijk helaas nooit flirterig benaderd word, kan ik me wel indenken dat het irritant is als mensen telkens weer meer geïnteresseerd blijken te zijn in je uiterlijk dan in de inhoud van je aanbod. Je plaatst op LinkedIn immers artikelen om je professionele punten naar voren te brengen, niet om jezelf relatiegewijs in de etalage te zetten. Belachelijk!

Aan de andere kant… toen ik er eens beter op ging letten, viel me wel op dat er ontzettend veel jonge mensen zijn die een artikel schrijven over hun soms moeilijke maar altijd boeiende werk, hun diepe intellectuele inzichten en hun zakelijke aanbod. Types die dat artikel vervolgens afsluiten met een professioneel gemaakt portret dat je eerder in een glamour-reportage zou verwachten dan bij een zakelijk aanbod.

Bovenstaand de oogst van één LinkedIn-sessie!

Kijk, als je een personal trainer bent, dan kan ik me voorstellen dat je wilt laten zien dat je ook zelf fysiek heel aardig in elkaar steekt. En die vitamine-dame hierboven… ach, haar werk gaat over gezondheid, dus randgeval. Maar wat is de toegevoegde waarde van al die foto’s van smakelijke meiden en flitsende binken bij stukjes over recruitment, copywriting, marketing en de do’s en don’ts van de social media?

Natuurlijk, ik vind ook dat je mensen op LinkedIn niet moet lastig vallen met berichtjes puur en alleen omdat ze er aantrekkelijk uitzien. Maar hou dan ook op met het inzetten van je niet te versmaden uiterlijk bij de promotie van je professionele aanbod!

Want wat maakt het uit of je copywriter of recruiter een lollig snoetje heeft? Misschien is een lelijke oude tekstschrijver of een uitgezakte grijze pensioenplanner wel véél beter in tekstschrijven of pensioenen plannen.

Denk daaraan de volgende keer dat je een leverancier zoekt op LinkedIn. En geef ook de oude lelijkerds een kans!

Risicoanalyse: waarom ‘klimaatregelen’ absoluut noodzakelijk zijn

In 2007 (!) legt Greg Craven in deze video uit wat de relatieve risico’s zijn als we géén actie ondernemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Hij zegt: “Natuurlijk, het is zonde om geld te verspillen aan het voorkomen van klimaatverandering als dat sowieso niet zal gebeuren. Maar het risico van verspilde actie tegen een niet-bestaande klimaatverandering is klein bier vergeleken bij het risico van niets doen tegen een wél reële klimaatverandering. Het relatieve risico is de doorslaggevende factor om in te grijpen. Voor alle zekerheid.

Greg illustreert zijn betoog met de volgende matrix:

In deze matrix gaat Craven uit van ‘worst case scenario’s’. Misschien dat het allemaal zo erg niet wordt. Maar bij een risico-assessment moet je bedenken hoe erg het zou kunnen worden. Rood in dit schema is misschien overdreven, maar dat geldt voor blauw ook.

Vergeet de rijen, kies je kolom!

We weten niet 100% zeker in welke rij de toekomst valt. Wel kunnen we zelf bepalen in welke kolom de toekomst valt. We kunnen kiezen of we al dan niet investeren in effectieve maatregen tegen de opwarming van de aarde. Lees verder

Zijn onze leiders volstrekt immoreel?

Vorig jaar gaf Unilever in Rusland 259 miljoen euro uit aan reclame. Ruim 10 procent meer dan in 2021. Heineken verkocht er 720.000 hectoliter meer bier en frisdrank door de introductie van vervangende dranken voor Coca Cola, Pepsi, Carlsberg, Budweiser, Guinness én zelfs Heineken bier. Daarnaast verdiende Heineken willens en wetens honderden miljoenen aan een samenwerking met een Chinees staatsbedrijf dat hop voor zijn bieren uit Xinjiang haalt: de plek waar Oeigoeren en andere minderheden op grote schaal worden onderdrukt. Lees verder

Ai, ai, ai… schamperen naar het graf

Copywriters, tekstschrijvers, vertalers… ze krijgen allemaal te horen dat hun vak ‘bedreigd’ wordt en dat Artificial Intelligence binnen afzienbare tijd hun werk over zal nemen. Maar is dat ook echt zo? De meningen lopen uiteen.

Een deel van de creatieve geesten erkent dat kunstmatige intelligent nu wel héél slim wordt. Zij proberen te bedenken hoe ze voordeel kunnen halen uit Ai. Kan de computer ze misschien helpen om hun werk sneller, beter, foutlozer te doen? Ze verdiepen zich in de mogelijkheden, testen, experimenteren en passen Ai in binnen hun bestaande methoden. Ze zien Ai als een nuttig stuk extra gereedschap.

Andere tekstprofessionals doen schamper over de vermeende dreiging. Ik was er zelf ook zo-een. Ik deed wat testjes met Chat GPT die spectaculair mis gingen, omdat de robot saaie, formalistische teksten produceerde en zelfs feiten verzon om zijn verhaal rond te krijgen.

Aan de andere kant was ik toch wel onder de indruk. En ik had ook al goede ervaringen met Ai. Zo gebruik ik al een paar jaar elke dag de vertaalcomputer DeepL voor mijn Lees verder

ChatGPT en de toekomst van copywriting

Het mooie van ChatGPT is dat je als tekstschrijver eigenlijk helemaal niks meer hoeft te kunnen. Als je eenmaal het onderwerp van je verhaal weet, hoef je alleen nog maar een slimme opdracht – de zogenaamde prompt – te verzinnen om Ai aan het werk te zetten. Het is aan te raden flink te oefenen of wat online cursussen te volgen voor het schrijven van prompts, want rommel in is rommel uit.

Tip: kijk op LinkedIn, daar stikt het van de Ai-adviseurs!

Je voert dus een niet mis te verstane opdracht in, en… boem! De robot levert binnen seconden een kant-en-klare tekst. Je moet dan wel nog even de inhoud goed testen, want ChatGPT is berucht om zijn rijke fantasie. Het systeem verzint soms gewoon feiten om een indrukwekkend verhaal te kunnen produceren. Zo’n bronnenonderzoek om de feiten te checken kost je misschien een half uurtje, maar dan is de tekst gereed.

Tip: vraag nooit aan ChatGPT zélf wat zijn bronnen zijn, want hij liegt er vrolijk op los.

Natuurlijk moet je de aangeleverde tekst nog wel een beetje herschrijven. De opbouw is vaak wat rigide. Met een intro, de uitwerking van het intro, een middenstuk, een conclusie en een afsluitend stuk. Plus drie opsommingen in puntjes. Lees verder

Alles wat ChatGTP van mij weet…

Ik stelde een vraag over mezelf aan ChatGPT. Ziehier het resultaat:

Gregor Hakkenberg is de schrijver bekend als KREK met een Nederlandse website. Kunt u mij meer over hem vertellen?

Helaas heb ik als AI-taalmodel niet de mogelijkheid om het internet af te struinen of toegang te krijgen tot persoonlijke informatie van individuen.

Ik kan u echter wel algemene informatie geven over KREK, de Nederlandse schrijver die u noemde. KREK is een pseudoniem van Gregor Hakkenberg, een Nederlandse schrijver, dichter en kunstenaar. Hij staat bekend om zijn experimentele schrijfstijl, waarin elementen van surrealisme, absurdisme en avant-gardistische technieken zijn verwerkt.

KREK heeft verschillende werken in het Nederlands gepubliceerd, waaronder dichtbundels, korte verhalen en experimenteel proza. Zijn werk verkent vaak thema’s als identiteit, taal en perceptie, en daagt de grenzen uit van conventionele verhalen.

Naast zijn schrijverschap is KREK ook webmaster en heeft hij verschillende websites ontworpen die zijn kunst en schrijfwerk tonen. Zijn werk was te zien in verschillende literaire tijdschriften en tentoonstellingen in Nederland.

Het werk van KREK staat bekend om zijn unieke stijl en onconventionele benadering van verhalen, waardoor hij een onderscheidende stem is in de Nederlandse literatuur en kunst.

Zo. Hoor je het ook eens van een ander.

AI – artificial intelligence en copywriting: het valt wel, maar niet mee

Photo: Pavel Danilyuk via pexels

OK, dus ik heb dit weekend een paar robots getest die teksten schrijven.

“En, hoe beviel het?”, zul je vragen. Nou, ik kan je zeggen: goed nieuws! De teksten waren inhoudelijk prima, logisch opgebouwd en zowel grammaticaal als stilistisch geheel foutloos. Overigens is dit precies waar ik stiekem al bang voor was. Want als een robot inhoudelijk goede, logisch opgebouwde, en zowel grammaticaal als stilistisch foutloze teksten schrijft, waarom zou dan ook maar iemand nog geld uitgeven aan een echte copywriter?

Gelukkig is er ook slecht nieuws. De AI-teksten missen een zekere flair. Misschien komt het doordat ik niet de juiste opdrachten ingevoerd heb, want dat schijnt een vak op zich te zijn. Maar ik vond het eindproduct nogal rigide van opbouw: intro, ten eerste, ten tweede, ten derde, conclusie. En je ziet verder dat het systeem tamelijk willekeurig standaard Lees verder

Het bal der open deuren – Waarom de wereld naar de kloten gaat

Op de een of andere manier heeft de mening postgevat dat bedrijven vooral op aarde zijn om zo veel mogelijk winst te maken. Ondernemingen streven naar winstoptimalisatie en daar is niks mis mee, vinden we. Maar is winst werkelijk het ultieme doel van een onderneming? Je zou ook kunnen beweren dat bedrijven er zijn om hun klanten zo lang en zo goed mogelijk te bedienen. En ik zeg expres ook ‘zo lang mogelijk’, want klanten – consumenten – houden niet van verandering en gedoe. Die willen dus dat hun leverancier langdurig netjes zijn werk blijft doen. Dit betekent ook dat bedrijven voldoende winst moeten maken om een buffer op te bouwen voor als het wat slechter gaat. Maar is de overleving van een bedrijf eenmaal gewaarborgd, dan is méér winst eigenlijk nutteloos.

Geef de aandeelhouders hun portie
OK, laten we nog wat winst reserveren voor een redelijke vergoeding van eventuele geldschieters. Aandeelhouders die financieel risico hebben genomen bij de start of de uitbouw van de onderneming. Zijn de overlevingsreserve en de redelijke vergoeding van de aandeelhouders eenmaal veiliggesteld, dan is méér winst niet nodig. In dat geval kunnen de prijzen dus stoppen met stijgen en kan de prijs worden vastgesteld in relatie tot de kosten.

Arbeiders als kostenpost
Och, vergeet ik helemaal de werkgelegenheid. Bedrijven zijn er immers óók om mensen een baan te geven zodat ze genoeg geld kunnen verdienen voor aanschaf van de producten van Lees verder

Bevrijd de man van het halsvod

Craig Adderly, via pexels

Hele groepen volwassen mensen die toch uitstekend in staat moeten worden geacht om zelf hun kleding te kiezen, dragen verplicht een totaal nutteloos kledingstuk dat symbool staat voor hun religie. Ik heb het natuurlijk over de stropdas, verplicht accessoire voor mannen in kapitalistische kringen.

Als je de stropdasdragende mannen ernaar vraagt, zullen ze bij hoog en bij laag beweren dat ze geheel uit vrije wil kiezen voor de strop, waarbij ze ook ‘geheel vrijwillig’ het bovenste knoopje van hun overhemd sluiten. Weer of geen weer, de stropdas moet om, en wie een stropdas draagt, knoopt het overhemd dicht tot en met het boord. Bij doorvragen naar hun motivatie krijg je antwoorden als: “Zo hoort het nu eenmaal”, “Ik voel mij er prettig bij” en “Het is bij ons op de zaak een gewoonte”. De stropdas tussen keel en kruis wordt door veel mannen ervaren als een Lees verder

Elogie van de jacht

Deze week een bijlage in onze regionale krant ‘Journal de Saône-et-Loire’ waarin uitgebreid de loftrompet wordt gestoken van de jagers en de manieren waarop zij met hun zegenrijke werk de natuur beschermen. Met artikelen als:

“Jagers, actief betrokken voor de biodiversiteit”
“De concrete acties voor het milieu”
Lees verder