AI – artificial intelligence en copywriting: het valt wel, maar niet mee

Photo: Pavel Danilyuk via pexels

OK, dus ik heb dit weekend een paar robots getest die teksten schrijven.

“En, hoe beviel het?”, zul je vragen. Nou, ik kan je zeggen: goed nieuws! De teksten waren inhoudelijk prima, logisch opgebouwd en zowel grammaticaal als stilistisch geheel foutloos. Overigens is dit precies waar ik stiekem al bang voor was. Want als een robot inhoudelijk goede, logisch opgebouwde, en zowel grammaticaal als stilistisch foutloze teksten schrijft, waarom zou dan ook maar iemand nog geld uitgeven aan een echte copywriter?

Gelukkig is er ook slecht nieuws. De AI-teksten missen een zekere flair. Misschien komt het doordat ik niet de juiste opdrachten ingevoerd heb, want dat schijnt een vak op zich te zijn. Maar ik vond het eindproduct nogal rigide van opbouw: intro, ten eerste, ten tweede, ten derde, conclusie. En je ziet verder dat het systeem tamelijk willekeurig standaard verbindingszinnetjes inzet. “Wat daarnaast belangrijk is”, “bovendien wordt vaak gedacht”, “een andere geweldige eigenschap is”… en zo verder.

De teksten zijn inhoudelijk en taalkundig uitstekend, en er worden goede argumenten naar voren gebracht. Dat is op zich natuurlijk prima als je helder een boodschap wilt overbrengen. Maar ik mis toch een zekere eigenheid; de onvermoede hink-stap-gedachtesprong, het karaktervolle kraken van een persoonlijke noot, een klinkende kwinkslag of een subtiele alliteratie die de lezer bij de les houdt. Alles wat er staat, klopt. Maar misschien zou het af en toe juist iets mínder moeten kloppen. Zodat het wat menselijker wordt.

Al met al denk ik dat AI tekstschrijfmachines op korte termijn vooral een slachting zullen aanrichten onder de dertien-in-een-dozijn aanbieders van 500 woorden voor een tientje. Zodra opdrachtgevers doorkrijgen dat je voor hetzelfde geld nog véél meer zielloze maar inhoudelijk informatieve SEO-content kunt aanschaffen, zullen ze de slechtere content-schrijvers links laten liggen.

Echt goede copywriters daarentegen, in staat om teksttreintjes met een uniek eigen ritme en geluid op de rails te zetten, zijn naar mijn inschatting voorlopig nog niet uitgerangeerd. Wij hebben nog bestaansrecht. Al maak ik me heus geen illusies… over een paar jaar zal AI ook die kloof dichten. Sterker, dan schrijven machines niet alleen commerciële en SEO-teksten, maar ook hele romans, scenario’s voor films en dialogen voor televisieseries.

Gelukkig ben ik dan al hoog en droog met pensioen. Maar laten we wél hopen dat tegen die tijd het onvoorwaardelijk basisinkomen zijn intrede heeft gedaan. Zodat de jonge tekstschrijvers van nu zich straks niet verplicht moeten omscholen tot ‘content creation operators’, specialisten in het voeden van de alwetende AI-tekstenmachine.

PS: kan iemand op basis van deze tekst even wat leuk AI artwork creëren? Want dat moet er óók aan geloven, begrijp ik.