Eeehhh… nee.
Ik zie hier op LinkedIn allerlei experts in arbeidsmarktcommunicatie bij hoog en laag beweren dat je echt absoluut geen goede personeelsadvertentie kunt schrijven zonder eerst te spreken met de mensen die het werk nu uitvoeren: de toekomstige collega’s.
Onzin.
In 1987 kwam ik als junior copywriter in dienst bij DeBussy, de moeder van alle arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Sindsdien schreef ik vele duizenden vacatureteksten. Daarbij kreeg ik in hooguit een paar honderd gevallen vooraf een toekomstige collega te spreken. Meestal was daar de tijd en het budget niet voor.
Wel belde ik vaak met de vacaturehouder (HR-jargon voor ‘toekomstig manager van de nieuwe collega’). In de meeste gevallen was zo’n gesprek voldoende voor een prima tekst, die de aard van het werk en de sfeer op de afdeling en bij het bedrijf goed weergeeft. De manager werkt daar immers ook gewoon.
De vacaturehouder spreken is zelfs belangrijker dan de toekomstige collega. Je zoekt immers vaak iemand met aanvullende kwaliteiten voor het team, niet meer van hetzelfde. Een collega weet niet wat de te werven persoon extra moet meebrengen bovenop wat hij of zij zelf doet en goed kan. De manager kan verder meer vertellen over het strategisch beleid van de afdeling, de uitdagingen die de nieuwe collega kan verwachten en eventuele negatieve aspecten van de baan.
Natuurlijk is het vervolgens wel zaak dat je deze informatie vertaalt in een tekst die de doelgroep aanspreekt. Je moet niet letterlijk de woorden van de manager nabauwen. Maar je stijl aanpassen aan de doelgroep, daar ben je copywriter voor, nietwaar? Anders kunnen je klanten hun teksten net zo goed zelf schrijven. Hoe dan ook…
Gezien de geringe toegevoegde waarde, de vaak korte deadlines en de extra investering in tijd en geld kun je best een goede personeelsadvertentie schrijven zonder de input van toekomstige collega’s.
Het is iets anders als het om een serie advertenties gaat, voor meerdere gelijkwaardige functies of voor verschillende niveaus binnen dezelfde afdeling. Denk aan een campagne om operators of magazijnmedewerkers te werven, of bij het invullen van een compleet nieuwe afdeling of proces. Dan wordt het wel weer interessant om óók te bellen met mensen die het werk nu al uitvoeren. Om ze te bevragen over het werk zelf, hun achtergrond en de sfeer op de zaak. Dan is die investering in de kwaliteit van de advertenties ook financieel beter te verantwoorden. Bovendien is er dan gewoonlijk ook meer tijd dan wanneer je iemand werft die op korte termijn een vacature moet invullen.
Kortom, al dat geneuzel over ‘je kunt geen goede advertentie schrijven als je niet met de collega’s hebt gesproken’ is volgens mij precies dat: geneuzel. Natuurlijk, de advertentie wordt er vast nóg ietsje beter van. Maar het is zeker geen absolute voorwaarde voor een effectieve wervingstekst.