Google stuurt je naar Google als je googlet

Sinds kort heeft Google zijn zoekmethodes aangepast. Ze nemen nu ook Google+ resultaten mee. Dat lijkt handig, omdat je dan meer persoonlijke zoekresultaten krijgt. Stel je zoekt informatie over de heersende App ‘Garage Band’ van Apple. Dan laat Google je ook de informatie zien die de mensen in jouw Google+ kringen delen over dit onderwerp. Ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn. Ten eerste omdat ik niet per se geïnteresseerd ben in wat de mensen om mij heen van Garage Band vinden. Ik wil juist nieuwe ideeën en inzichten. Ten tweede betekent het dat relevante resultaten van buiten Google-diensten lager in de resultaten komen. Google pusht discussies in Google+, foto’s op Picasa en filmpjes op Youtube. Filmpjes op Daily Motion of beelden op Flickr komen lager in de resultaten terecht (of helemaal niet), terwijl mijn discussies op Twitter en Facebook ook niet worden meegenomen.

Twitter en Facebook komen te kort
Ja, want het probleem is dat Google wél kan zoeken naar relevante informatie in mijn Google+ account, maar geen toegang heeft tot mijn gegevens in Facebook. Dit betekent dat wanneer je als bedrijf een goede social media-score wilt halen bij zoekopdrachten van potentiële en bestaande klanten, je moet proberen ze eerst in je Google-kringen te lokken. Dan maakt jouw bedrijf namelijk meer kans op een hoge positie in de zoekresultaten, of een vermelding in de ‘mentions’ daarnaast.

Google pusht Google+
Voor webmasters en bedrijven wordt het dus belangrijker om actief te worden op Google+. Ik doe SEO voor verschillende bedrijven, die ik onder meer help met link building in Social Media als Twitter, Facebook en LinkedIn. Nu moet ik daar dus ook een Google+ account aan gaan toevoegen, omdat mijn klant anders minder goed gevonden word. Wie zit er te wachten op dit soort gedwongen winkelnering? Ik niet. Mijn klanten niet. Niemand niet.

Zijn we uitgeleverd aan Google?
Een beetje wel. Je kunt natuurlijk switchen naar Bing als favoriete zoekmachine en persoonlijk zoek ik inderdaad al steeds vaker met de machine van Microsoft, die goede resultaten geeft. Maar zo lang je klanten wél consequent Google gebruiken om te zoeken, heb je er maar voor te zorgen dat je Google+ omarmt. En dat zuigt.

——–

Met dank aan Mat Honan van Gizmodo voor dit uitgebreide artikel.

Via Erno Hannink