Ik kreeg een mailtje van een webmaster die mij artikeltjes wilde laten schrijven als content voor zijn receptensite. Dit om zijn ranking bij Google te verbeteren. Wat dat moest kosten? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Het ligt er immers aan hoe lang die artikelen moeten zijn, wat de input is en welke intellectuele inspanning gevraagd wordt. Zo schrijf ik columns voor www.eyeopen.nl op basis van weinig meer dan een onderwerp en soms wat linkjes. Ze nemen minimaal één artikel per week af, van maximaal 450 woorden. Hiervoor krijg ik 175 euro per stuk. Dat vind ik genoeg, omdat het erg leuk werk is. EyeOpen geeft me alle ruimte om te schrijven wat ik wil, zelfs als dat kritisch is. Het hoeven dus zeker niet alleen juichende stukken over spaarvormen en financieel advies te zijn.
Saaie repetitieve teksten (zoekwoorden pompen) waarvan ik de inhoud helemaal zelf moet bedenken of bijeensprokkelen uit andere web-bronnen doe ik eigenlijk liever niet. Maar als een klant echt iets te melden heeft, de informatie panklaar aanlevert en ik er alleen maar een lekker lopende tekst met de juiste SEO-ingrediënten van hoef te bakken, hoeft ook een informatieve tekst niet duur te zijn.
Maar goed, terug naar de recepten. Helaas heb ik geen verstand van koken en ben ik ook als het om culinaire kennis gaat niet echt een ster. Dus artikeltjes over eten schud ik niet zomaar uit mijn mouw. Bovendien schrijf ik het liefst stukjes met een pointe. Wil een klant geen columns maar meer beschrijvende stukken, dan is het misschien beter om een journalist of redacteur in te huren. Die zijn nog goedkoper ook.
Ik heb deze klant daarom geadviseerd eens te kijken op mijn site Copytaria. Daar kun je een opdracht voor web content uitzetten bij een ‘pool’ van tekstschrijvers. Hoewel de site is gebaseerd op het principe van ‘waardebepaling achteraf’, kun je voor je opdracht ook een maximumprijs aangeven. Zo voorkom je dat de schrijver naderhand teleurgesteld is over een in zijn ogen te lage beloning. Bij Copytaria maak je uit een breed aanbod van tekstschrijvers, copywriters, redacteuren en correctors een selectie ‘favorieten’ die je de opdracht toezendt. Steeds gaat er eentje voor je aan de slag. Na verloop van tijd weet je welke schrijvers goed aan jouw verwachtingen voldoen. Zo kom je via ’trial and error’ tot een vaste stal prima schrijvers die goed werk leveren voor een prijs die jij kunt betalen.
Bij Copytaria loopt trouwens ook heel wat jong talent rond: beginnende schrijvers die graag een kans krijgen hun portfolio te vullen met echte opdrachten. Dit maakt Copytaria tot een interessante optie voor webmasters die regelmatig ‘vulling’ nodig hebben maar niet al te veel kunnen betalen.
Leuk stukje! Ik ga de website van copytaria.nl eens bezoeken.
Gr,
Marcel
Hoe staat het met Copytaria? Ik heb de site bekeken, vind het concept briljant, dus ben benieuwd!
Sorry voor de late acceptatie van je reactie, ik had niet door dat hij er stond (instellingen nieuwe blogsoftware). Met Copytaria gaat het niet zo goed. Heel veel inschrijvingen (200 schrijvers, 25 klanten) maar er komen geen opdrachten uit. Dus óf ik heb het te ingewikkeld gemaakt, óf de opdrachtgevers zijn te dom om het te snappen. Ik ga voorlopig uit van het eerste.