Via mijn klant ONyVA, overigens een oerhollands bureau in Naarden, schrijf ik teksten voor de Gooische Uitvaartverzorging. Dat leidde in eerste instantie tot een nieuwe slogan waar ik best een beetje trots op ben: GUV – Het afscheid van je leven. Ligt erg voor de hand, maar de kortste weg is vaak de mooiste en de klant was er blij mee.
Op het moment ben ik bezig met ideeën voor die nieuwe campagne. Advertenties, DM, de site… het moet allemaal ineen grijpen om de Gooische Uitvaartverzorging ’top of mind’ te krijgen in de regio. Dat als iemand het tijdelijke met het eeuwige verwisselt de nabestaanden éérst aan de GUV denken. In de tussentijd heb ik ook de eindredactie gedaan voor een soort nieuwsbrief, vormgegeven als magazine. Het wordt verzonden aan de leden en heeft de weinig verrassende naam ‘Uw Magazine’. Tja, het heette nu eenmaal zo. Wie weet verzinnen we daar ooit nog eens wat anders voor.
In dit nieuwste nummer staan naast de onvermijdelijke dienstmededelingen voor het eerst ook wat artikeltjes van meer algemeen belang. Je wilt de mensen ook wat verstrooiing bieden, nietwaar. Die stukjes, over internationale uitvaartrituelen en de voordelen van Internet voor senioren, mocht ik zelf bedenken en schrijven. Wie razend nieuwsgierig is naar hoe dat uitpakt, kan het magazine hier downloaden.
Wat ik vooral bijzonder vind, is dat de GUV mijn teksten bijna zonder enige aanpassing heeft goedgekeurd. Ook de kwinkslagen mochten gewoon blijven staan. Dat is – zeker voor een onderneming die toch niet echt in een vooruitstrevende branche werkzaam is – echt lef hebben. En voor mij extra leuk werken, want ik hoef me niet al bij voorbaat een beetje in te houden. Ik ga dus met extra veel lol aan de slag bij het bedenken van de nieuwe reclame-uitingen.
Oh, en mocht je vermoeden dat je ooit zult komen te overlijden, overleg dan tijdig met je naasten over wat je wilt, qua uitvaart. Zo voorkom je dat ze maar wat aanrommelen en te veel geld uitgeven aan de verkeerde dingen.