Een goede briefing maken voor een copywiter… dat is nog helemaal nog zo makkelijk nog niet. Wat ik je brom. Je moet dan namelijk eerst even rustig gaan zitten, nadenken over wat je eigenlijk precies wilt bereiken. Over wat je te melden hebt en aan wie. En over de manier waarop je die boodschap wilt gaan overbrengen. Sommige opdrachtgevers zeggen: “Ja hoor eens, moet ik jou gaan vertellen wat je moet doen? Jíj bent toch de creatief?” Zit wat in. Maar ik kan niks met niks. Ik moet iets hebben om over te schrijven. Een copywriter verzint vooral de vorm. De inhoud moet van de klant komen.
Is dit te vaag? Kijk. Ik kan prima een website volkletsen over hoe je een huis in Frankrijk zoekt zonder makelaar. Een aantal pagina’s van deze site zijn van mijn hand, anderen zijn door experts geschreven. De pagina’s die ik schreef zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Daar had ik geen input voor nodig. Maar nu wil iemand een site over zijn hypermoderne bonenpikkerij. Ik weet de ballen van bonenpikken. Heb zelf nog nooit een boon gepikt en heb ook geen bonenpiksters in mijn directe omgeving. Ik ken eigenlijk alleen hun lijflied. Dus moet de bonenpikspecialist mij voeden met bonenpikfeiten. Achtergronden over de bonenpikmarkt, zijn klanten, leveranciers en concurrenten. Ook wil ik weten wat hij wil bereiken met zijn bonenpiksite. Zonder al deze informatie kan ik niet aan de slag.
Hoe je een briefing opstelt? Dat lees je op mijn site Copytaria (tekstschrijvers, journalisten en redacteuren inhuren op basis van waardebepaling achteraf). En wel op de zojuist door mij geschreven speciale pagina over het maken van een briefing.
Toe maar, ga maar even lezen.
Mocht je daarna ideeën hebben over hoe het verhaal beter kan, of denk je dat ik dingen vergeten ben, dan zie ik je graag hier weer terug. Je commentaar is welkom in de reactiekolom.