Hautain of hurken?

Wat is jouw onbenulligeklantenbeleid?

De afgelopen dagen woedt er een aardige discussie op HardCopy, het blog van copycollega David Brinks. Het gaat over de toetssteen voor goede communicatie: doelgroepdenken. David schreef een website voor een onderneming die door gebruik van jargon bepaalde klanten wil weren. Ze maken het als het ware expres een beetje moeilijk, zodat mensen die totaal geen verstand van hun vak hebben al direct afhaken. Ze willen namelijk geen klanten die hun vak niet begrijpen.

Ik keek daar vreemd van op.
Wat doet het er nu toe of de klant jouw vak verstaat? Het lijkt me dat juist klanten die er de ballen van snappen jouw expertise extra hard nodig hebben. Natuurlijk, je hoeft niet meteen zover door de hurken te gaan dat de wat beter ingevoerde klanten zich niet serieus genomen voelen. Maar om nou te denken: “wie het niet snapt, rot maar op!”, dat gaat wel érg ver.

Domsimulatie
Het luistert erg nauw. Maar soms kun je er ook mee spelen. Zo schreef ik voor een ontwerp- en reclamebureau eens een minibrochure met als titel ‘Moeder komt kijken’. De moeder van de eigenaar komt op kantoor langs en stelt heel onbenullige vragen. De eerste zin was (uit mijn hoofd):”Wat een mooi kantoor, met al die televisies! En waar staat nou de drukpers?” Van dat werk. Dit stelde de eigenaar in de gelegenheid om uitgebreid alle misverstanden van zijn moeder te ontzenuwen en in gewone mensentaal uit te leggen wat hij allemaal deed en wat daar bij komt kijken. En geen lezer die zich niet serieus genoeg genomen voelt, want het ging immers om die moeder en niet om de (potentiële) klant.

Gewoon doen
Nou kun je zo’n truc natuurlijk niet elke keer uithalen. Toch vind ik het altijd een verademing om teksten te lezen zonder humbug of gebakken lucht. En ik vermoed dat heel veel consumenten het met me eens zijn. Dat ook zij liever een makkelijke tekst lezen dan een ingewikkelde. Het gaat er in ons vak om, zo snel mogelijk bepaalde informatie over te brengen. En niet om te laten zien hoe bijzonder complex en exclusief een expertisegebied is, alleen toegankelijk voor een select groepje ingewijden, met als motto: Digibeten raus!