Voor een onderhoudsmonteur, account manager of retailadviseur die continu onderweg is, kan het handig zijn af en toe even op kantoor in te loggen om wat op te zoeken. Een prijs, een afspraak, garantievoorwaarden, het servicecontract of bepaalde onderdelen. Omgekeerd is het voor het thuisfront weer fijn om jou informatie te kunnen sturen, zoals opdrachtbonnen en achtergrondgegevens over een relatie. Een van mijn klanten maakt deze online contacten mogelijk met mobiele oplossingen voor de buitendienst: mobile field service solutions.
Een nogal competitieve markt, al was het maar omdat dit soort ICT-gedreven bedrijven redelijk goed de weg weten op het internet. Het zijn geen schoenenwinkels of psychologen, die met een beetje een goede website nog redelijk hoog kunnen scoren op Google, zeker als ze ook hun locatie als onderscheid gebruiken. Een bedrijf als Odyssee Mobile (want over die hebben we het hier) mag dan tot de top behoren als het gaat om de kwaliteit van de geleverde spullen, ze kunnen moeilijk een specifieke plek claimen. “mobiele software voor de buitendienst Zwijndrecht”. Hun klanten zitten overal, in Nederland en in België.
Om tóch goed te scoren bij Google, vroeg Odyssee mij of ik ze wilde helpen met de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van hun site over software voor de buitendienst. Meestal werk ik via reclamebureaus, maar het hóeft natuurlijk niet, dus ik accepteerde deze rechtstreekse opdracht met plezier.
Wat we nu in overleg aan het doen zijn, is pagina voor pagina de teksten herschrijven om ze beter vindbaar te maken. Dus meer goede Nederlandse zoekwoorden (het is nu soms wel erg Vlaams), betere beschrijving van de voordelen en een directere oproep tot actie. Verder denk ik natuurlijk mee over de url’s, page titles en page descriptions, om de SEO te …uhm… optimaliseren.
Leuke klus. Als ik dit schrijf, is het nog lang niet af, maar om mijn inspanningen op hun site extra impact te geven, zet ik hier ook even een linkje naar deze specialist in online mobile field service solutions.
Zo.