Gelukkig. Er zijn ook nog bedrijven die klantvriendelijkheid belangrijker vinden dan alleen geld verdienen (op de korte termijn tenminste, want op de lange duur verdienen ze natuurlijk veel meer met hun klantvriendelijkheid dan anderen met alleen geld verdienen). Hoeveel moeite ik niet heb moeten doen om na mijn emigratie van mijn lidmaatschap op de Consumentenbod af te komen! Toen ik wilde opzeggen, werd me te verstaan gegeven dat ik nét een maand te laat was. Dat moest namelijk drie maanden vóór het einde van het jaar. Dus heb ik meteen een brief geschreven om op te zeggen voor het einde van het jaar daarná. 11 maanden voor het sluiten van de officiële opzegtermijn dus. Alleen… toen het eenmaal zo ver was, waren ze natuurlijk al lang mijn brief weer kwijt. Dus heb ik lang en aggressief moeten corresponderen om van ze af te komen. De Consumentenbond. Godbetert.
Met mijn serverhuur was het al net zo. Eventjes te laat opgezegd, dus weer voor elf maanden gebonden. Nou heb ik daar niet over gezeurd, en dat bleek achteraf nog een mazzel ook. De laatste domeinen werden ondanks die 11 maanden alsnog vlak voor de deadline overgezet. Maar het gaat om het principe.
Gisteren voelde ik de bui al weer hangen. Ik kreeg een rekening voor de vermelding van ZorroImmo op makelaars.overzicht.nl, onderdeel van startpagina.nl. De schade bedroeg 256 euro. Een hoop geld in deze magere tijden. Zeker toen ik ontdekte dat er niet zo heel erg veel mensen via die link op mijn site terecht kwamen. Wel goed voor mijn ranking, maar ik heb het geld momenteel eigenlijk elders nodig.
Eerst heb ik even het contract opgezocht, dat nog uit 2005 stamde. Daar stond in dat de betaling per jaar was, met een maand opzegtermijn. Shit. Had ik weer. Met lood in de schoenen schreef ik dus een mailtje dat ik eigenlijk liever wilde stoppen.
Binnen een paar kantooruren had ik bericht terug:
Beste Gregor,
Dan beëindig ik per heden de overeenkomst.
Hartelijk dank voor je vertrouwen in de afgelopen jaren en ik wens je goede zaken.
Met vriendelijke groet,
E.Com promotions bv.
Gelukkig. En een schouderklop waard. Dus mensen, ga gerust in zee met overzicht.nl van startpagina.nl.
Dat zijn nette lui die je niet zullen belazeren.
Trouwens, in Frankrijk hebben ze een heel mooi systeem als het gaat om abonnementen. Ze moeten je elk jaar opnieuw vragen of je alsjeblieft opnieuw abonnee wilt worden. Wil je dat niet, dan hoef je helemaal NIKS te doen. Je abonnement stopt vanzelf. Simple comme adieu. Bijkomend voordeel is dat de bladen elk jaar ontzettend hun best doen om je er weer bij te slepen. Met speciale aanbiedingen en cadeautjes.
In Nederland kun je 20 jaar lid zijn en elk jaar weer keurig op tijd je geld overmaken. Tussendoor een cadeautje geven? Duh. Je bént toch al abonnee? En áls je dan wilt stoppen, snijden ze je strot zowat af. Vive la France!