Een personeelsadvertentie moet wervend zijn. Je wilt immers de juiste kandidaten aantrekken. Maar geen enkele Human Resource Manager zit te wachten op 100 sollicitatiebrieven, waarvan 95% niet (voldoende) aansluit bij de behoeften van de onderneming. Zeker in een markt met een dalend aantal vacatures en stijgend aanbod van werkzoekenden is het daarom óók van belang dat de wervingsuiting selecteert. Zo krijg je minder, maar kwalitatief betere reacties.
Gooi het functieprofiel weg!
Dit is misschien wel de belangrijkste tip voor het schrijven van een wervende personeelsadvertentie. De functieomschrijving in de bestanden van personeelszaken is niet ontwikkeld om de functie te beschrijven, maar om haar juridisch dicht te timmeren. Alle taken staan er zo droog mogelijk in omschreven. En ‘droog’ is niet bepaald de beste toon voor de personeelswerving. Het is alsof je een concert van de Rolling Stones beschrijft als:
Het verzorgen van een optreden
• op het vooraf besproken tijdstip betreden de leden van de groep het podium;
• de individuele leden dienen te beschikken over hun eigen instrumenten;
• de groep speelt diverse eigen composities teneinde het publiek te vermaken;
• het publiek dient daarbij de vigerende regels op het gebied van veiligheid en milieu in acht te nemen (roken is niet toegestaan);
• bij beëindiging van de performance is een toegift eventueel mogelijk, al naar gelang de motivatie van de groep en de stimulerende inzet van de toeschouwers.
Het klopt allemaal, maar of je zin krijgt een kaartje te gaan kopen?
Vertel iets wat de kandidaat nog niet weet
Probeer in de advertentie in normale mensentaal te vertellen wat het werk inhoudt, en daarbij voor de hand liggende zaken te vermijden. Een receptioniste/telefoniste hoef je niet te vertellen dat ze gasten ontvangt en de telefoon opneemt. Wel kun je misschien wat informatie geven over de aard van het bedrijf, de goede sfeer en de gezonde lunches in de eigen bedrijfskantine. Verder vindt ze het vast interessant te weten wat voor centrale ze moet bedienen, hoeveel ‘interne klanten’ ze heeft, hoe de werkplek is ingericht en wat eventueel bijkomende taken zijn. Moet ze ook broodjes halen? Kopieën maken? Is er iemand aanwezig om haar af te lossen als ze even moet plassen? Dat zijn dingen die tellen in zo’n baan. Je zult maar de hele ochtend aan de telefoon je plas op zitten houden!
Enfin, ik chargeer het een beetje maar je begrijpt wat ik bedoel. De zakelijke taakomschrijving neemt vaak 30% van de ruimte in, maar vertelt een ervaren kandidaat niks nieuws. Zonde. Vertel liever iets dat wél boeit. De juridische beschrijving kun je achteraf altijd nog toesturen.
Selecteren in een wervingsadvertentie?
In het ideale geval solliciteert er maar één kandidaat. De perfecte man of vrouw voor die baan. Nou zul je in de praktijk toch graag wat meer mensen willen zien, al was het maar om het gevoel te hebben dat je kunt kiezen. Maar ook weer geen tientallen, want dat betekent heel veel werk. Daarom is het goed om in de personeelsadvertentie al wat selectiecriteria in te bouwen. Dat zijn natuurlijk de ‘harde’ functie-eisen (hopelijk heb je dat functieprofiel niet écht weggegooid!) zoals opleiding en ervaring. ‘Zachte’ informatie is ook belangrijk, maar maak je niet de illusie dat dit echt selecteert. Als je vraagt om een flexibele, assertieve doorzetter zullen er ook rigide, luie jaknikkers reageren. Die zichzelf echter heel flexibel, vasthoudend en assertief vinden.
Wees eerlijk en hard
Als je wilt selecteren is het handig om enkele negatief lijkende aspecten van de baan in de advertentie op te nemen. Vertel bijvoorbeeld waarom iemand flexibel, assertief en vasthoudend moet zijn. “In deze baan krijg je opdrachten van verschillende afdelingsmanagers, die allemaal vinden dat zij het eerst geholpen moeten worden. Alleen met snel schakelen, flink doorwerken en af en toe ‘nee’ zeggen kun je in deze functie het hoofd boven water houden. Maar dan is de waardering ook groot.” De luie jaknikker die dit leest zal snel verder kijken. Zo selecteert je advertentie dus de juiste mensen.
Vertel je verhaal
Het is niet makkelijk afstand te nemen van de standaardfunctieomschrijvingen. Je bent nu eenmaal gewend die met wat voegwoorden aaneen te rijgen tot een lopende tekst. Maar een echt goede, wervende én selecterende personeelsadvertentie is een persoonlijk verhaal. Alsof je een vriend in de kroeg vertelt wat de baan in houdt. Je wilt hem aan de ene kant lekker maken, maar hem ook waarschuwen voor de minder fijne kanten. Wil hij tóch solliciteren, is de kans groter dat je een goede kracht binnen haalt.
Niet geheel onbelangrijk is de media selectie waar de advertentie in geplaatst wordt. Dit is eigenlijk de eerste stap voordat een personeelsadvertentie, op bovenstaande wijze, wordt geplaatst. Veel bedrijven plaatsen personeelsadvertenties niet in de juiste media waardoor er veel slechte response is. Een juiste media selectie zorgt voor een beter werving!
Natuurlijk is het ook belangrijk waar je de boodschap plaatst. Maar zo heel ingewikkeld is dat niet. Kwestie van even goed nadenken waar de potentiële kandidaat zijn informatie haalt. Desnoods vraag je het aan de toekomstige collega’s in het bedrijf.
Ik zie in mijn praktijk de gedrukte advertenties steeds kleiner worden en verwijzen naar de vacaturepagina’s van de website van de werkgever. Print is er vooral nog om het imago van de werkgever te versterken. De echte harde werving vindt online plaats.
Al is het natuurlijk een mooie uitdaging om in de gedigitaliseerde wereld geheel nieuwe, originele en opvallende media te bedenken om de doelgroep te verrassen.
Als arbeidsmarktcommunicatiebureau zou ik me in ieder geval niet alleen profileren als mediaspecialist. Daar heb je immers mediabureaus voor. Reclamemakers moeten zich onderscheiden door creativiteit, originaliteit, een sterk concept en pakkende teksten.
Tijd niks gehoord van John Kuiper, trouwens… Hoe is het ermee, John?
PS: mediaselectie is één woord zonder spatie, maar dat terzijde.