Onlangs sprak ik (privé, dus dat scheelt) een advocaat. Een echte strafpleiter en eigenaar van een middelgroot kantoor, die spannend kon verhalen over de cliënten die hij had mogen verdedigen. Nooit bij stilgestaan, maar dat is geen makkelijke klantenkring voor een ondernemer. Het gaat immers geregeld om nietsontziende criminelen, met een soms – op zijn zachtst gezegd – ongemakkelijke relatie met de gangbare zakelijke ethiek. Types die je gouden bergen belonen om de lik te ontlopen en die direct na hun zwaarbevochten vrijspraak niks meer met je te maken willen hebben. Hoe in je een rekening bij een zware jongen? Je kunt er bezwaarlijk een nóg zwaardere jongen op af sturen. Voor je het weet verkeer je in verkeerde kringen.
Maar goed, dat was dus een interessante gesprek. Ook zakelijk gezien, want het liep uit op een echte eye opener. Voor ons beiden.
Hij vroeg me wat ik deed voor de kost. Ik had net die dag twee columns afgerond voor respectievelijk een organisatieadviseur en een ondernemer in de game-industrie. Hij reageerde verbaasd dat ik columns in naam van anderen schreef, en vroeg me wat dat moest kosten. Ik gaf hem mijn globale prijzen voor verschillende soorten teksten, zoals naast columns ook websites, new business brieven en personeelsadvertenties. Hij was hogelijk verbaasd. “Wat? Zo weinig? Heb ik daarvoor al die avonden zitten ploeteren!?” Hij had altijd in de veronderstelling geleefd dat professionele tekstschrijvers heel duur zouden zijn. En had daarom steeds zelf alle teksten voor zijn kantoor geschreven.
Dit stemt tot nadenken. Hier was een advocaat met spijt omdat hij zijn teksten altijd zelf schreef. Die ontdekte dat hij voor een relatief laag bedrag (mijn uurprijs háált het niet bij de zijne) een relatief goede tekst (ik schrijf vast een stuk beter dan hij) had kunnen inkopen. Als er één zo’n advocaat is, dan moeten er meer juristen rondlopen met hetzelfde vooroordeel over de prijs van professionele copywriters. Een welstandige doelgroep met behoefte aan mijn product… dat vraagt om actie!
Dit artikeltje is dus bedoeld voor alle advocaten, eigenaars, partners, maten, (HRM) managers en andere beslissers bij advocatenkantoren die naast het opstellen van vurige pleidooien en doorwrochte juridische adviezen óók hun tijd verdoen met het schrijven van tekst: wervingsuitingen, brochures, websites, opiniestukken en columns. Ik zou zeggen: “Pleit, adviseer, klaag aan! Maar laat het werven, amuseren, informeren en verkopen aan een copywriter over.”
Meer weten over tekst voor advocaten? Neem contact met me op. De kosten zullen je aangenaam verrassen. Schijnt.