Zevenenzestig, een prima reclamejaar

Ik heb al een site, waar ik makkelijk dingen aan kan veranderen. Er staat een pagina ‘Copy van Krek’ op, met voorbeelden van mijn werk. Het is de bedoeling dat ik daar regelmatig oude tekstjes weg haal en nieuw werk toevoeg. Het vervelende is alleen dat áls ik dat doe, niemand het merkt.

Reden te meer voor het openen van dit blog. Hier kan ik tenminste af en toe mijn eigen loftrompet steken, onderbouwd met een verwijzing naar teksten waar ik me niet voor schaam. Schrijf ik ook wel eens teksten waar ik minder trots op ben dan? Wat dacht je? Tuurlijk! Sommige klanten willen nu eenmaal lezen wat ze verwachten. Die schrikken van woorden die ze niet elke dag tegen komen. En zeggen: “Dat woordje ‘als’ vinden we wat gewoontjes. Kun je daar niet ‘indien’ van maken?”

Andere klanten hebben een commissie opgericht voor de breed gedragen ontwikkeling van de communicatie. Tegen de tijd dat iedereen zijn plas over het tekstvoorstel heeft gedaan en ik na vergeefst tegenspruttelen alle aanpassingen heb verwerkt, rest slechts een grauwe brij met kraak nog smaak. Hindert niet. Dat is een kwestie van slikken en tikken. De betaler vervuilt.

Goed. Terug naar de teksten waar ik wél trots op ben. Waar ik ook na maanden bij nalezen maar een paar kleine dingetjes tegen kom die toch nog net ietsje strakker zouden hebben kunnen zijn geweest. Maar waar ik door de bank genomen best over naar huis durf te schrijven. Die ga ik hier vanaf nu bloggen. Te beginnen met

De site van Sixtyseven
Op 30 juli 2007 kreeg ik een mailtje dat als volgt begint:

Hallo Krek,

‘Hebbes’ dacht ik bij het lezen van de teksten op je eigen site. Ik ben nl. op zoek naar een tekstschrijver die voor Sixtyseven (communicatie-/reclamebureau) leuke, vlotte, creatieve en enthousiasmerende teksten weet te bakken.

Nou is het op zich al fijn om mailtjes te krijgen die met ‘Hebbes’ beginnen. Nog veel leuker was het dat hier zomaar een klant kwam binnenwandelen met zin in originele teksten. In voor een kwinkslag. Wars van grijs. Kijk, dáár houden wij van, bij Krek. Copy & Concept.

Lang verhaal kort:
ik schreef de teksten voor de nieuwe website van Sixtyseven en had er een leuke nieuwe klant bij. Een klant bovendien die ook zijn eigen klanten weer weet te overtuigen van de kracht van anders. Zo lust ik er nog wel een paar!