Hoe Fake News mij een klant kostte

Ik kwam een accountmanager van een klant tegen op Facebook. Ze deelde er een filmpje van een of andere malloot die met een grote luidspreker en een microfoon naar een Engels ziekenhuis stond te toeteren dat het aankomende COVID vaccin je DNA blijvend zou veranderen en dat MIT een deep state organisatie was. En iets over ‘lucifer’s aids‘ en Bill Gates als ‘depopulation and eugenetics fanatic‘. Oh, en ook The Lancet was corrupt.

Ik schreef een commentaar dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat een vaccin je DNA kan veranderen, en al helemaal niet dat MIT onderdeel zou zijn van ‘deep state’.

Zij antwoordde dat ze me een video zou sturen waarin Bill Gates zélf toegeeft dat het vaccin je DNA blijvend verandert. Ik natuurlijk meteen aan de Google, waar ik diverse artikelen vond over die bewuste hoax. Bill Gates spreekt in een interview over het veranderen van het DNA van het virus, maar die video is zó geknipt dat het lijkt of het virus óns DNA verandert. Nou ja, diverse malen ontzenuwd dus, door serieuze media, waaronder de BBC.

Ik antwoordde met een aantal links naar door mij gevonden artikelen.
Haar antwoord: “Nou ja, gelukkig is het internet vrij en is er ruimte voor verschillende standpunten. (-:”

Dat vond ik wat te makkelijk: “Ja, klopt, maar het is gevaarlijk om valse informatie naar buiten te brengen, want daardoor gaan minder mensen zich vaccineren, met als gevolg dat vaccinatie minder effectief wordt. Dat kan levens kosten.”

Zij weer: “Ach, iedereen is vrij om te handelen naar zijn eigen gedachten.”

En ik: “Nou, niet dus, want het verhaal van die schreeuwerd in Engeland slaat nergens op,  en brengt mensen op verkeerde ideeën. Ik heb je artikelen laten zien die met rationale informatie aantonen dat het onzin is, probeer eens te discussiëren met echte argumenten.”

Zij: “Ik weet niet wat je precies wilt, maar denk dat je vooral erg bang bent. En ik ben niet van plan mijn leven te laten leiden door andermans irrationele angsten. Kan wel zien dat jij behoorlijk bent beïnvloed door staatsindoctrinatie.”

Vervolgens werd de discussie gewist of ik geblokt. Ik kan het artikel in ieder geval niet meer vinden. Wel vond ik de volgende dag een mailtje van haar over een  klusje dat ik al een jaar lang elke maand voor ze doe. Ik citeer:

Bedankt voor de teksten, ziet er goed uit. Door interne herstructurering zal de Nederlandse kalender helaas niet meer uitbesteed worden. Dit betekent dat de opdracht niet meer jouw kant op komt. We willen je ontzettend bedanken voor de prachtige teksten en wie weet kruisen onze paden in de toekomst weer. We zullen in ieder geval aan je denken wanneer er een opdracht langskomt die geschikt is voor je. We zien de factuur graag tegemoet. Nog een hele fijne dag verder!

En zo zorgen Social Media algoritmen die iedereen (mij ook!) bevestigen in zijn of haar eigen mening dus dat ik een maandelijks klusje kwijt raakte. Al was de relatie met deze account manager door een eerder akkefietje toch al een beetje wankel, uiteindelijk kostte Social Media mij deze klant. En dat terwijl mijn ‘prachtige’ teksten toch echt leuk zijn om te lezen. En niet duur.

Als er één deur sluit, gaat een andere open, hoor je wel eens. Dus… wil jij ook eerlijke, sympathieke, natuurlijk klinkende, wervende vacatureteksten? Of zoek je iemand die elke maand een aantal boeiende en olijke tekstjes kan schrijven om je Facebook-, LinkedIn-, Instagram- en Pinterest-accounts fris te houden?

Neem dan contact op met dit door de staat geïndoctrineerd kuddedier vol irrationele angsten, die main stream media volgt, vertrouwt in traditionele wetenschap, en streeft naar tolerantie, solidariteit, gelijke kansen en andere ‘linkse hobbies’.

UPDATE: Over sluitende en openende deuren gesproken… Een andere klant stond op het punt een alternatieve SEO-tekstschrijver in te huren. Hij mailt me om een second opinion en laat me daarna weten: “Even me de kop gek laten maken met woeste verhalen over SEO. Terug naar de basis. KREK en [ons bureau] zijn met logisch denken, frisse teksten en no-nonsense aanpak toch een veel betere combi. Voor ons en voor onze klanten!”

Logisch denken en no-nonsense… kennelijk is dat tóch nog wat waard.