Ja of nee? Zo simpel is het dus.


Mensen zijn stom, voorspelbaar en makkelijk te manipuleren. Daarom was het ook zo dom van mij om bij het ontwerpen van mijn eerste site de moreel hoogwaardige keuze te maken in plaats van de meest winstgevende.

Wat bedoel ik?  Nou, toen ik het inschrijfformulier aan het bedenken was, wilde ik mensen de kans bieden om zich al dan niet aan te melden voor de nieuwsbrief. Een keuze van twee knoppen (Ja en Nee) met een radiobutton er voor. Een knop die je aan moet vinken. Uit een soort misplaatste beleefdheid had ik de ‘nee’-knop alvast aangezet, zodat mensen zich heel gemakkelijk konden afmelden voor de nieuwsbrief, simpelweg door niks te doen.

Dit formulier ging live, en heeft zo’n tien jaar dienst gedaan. In al die tijd koos maar ongeveer 10% van alle mensen die zich op de site registreerden voor het omvinken naar ‘Ja’. Ik stond er wel af en toe bij stil dat maar weinig mensen onze nieuwsbrief wilden ontvangen, maar ja, het was nu eenmaal hun keuze, ik kon ze niet dwingen. Toch?

Tot een maand of tien geleden. Toen ging ik in het kader van de kwaliteitsontwikkeling zélf dat formulier nog eens invullen. Daarbij viel me op dat dat nieuwsbriefknopje alvast op ‘Nee’ stond. Oh ja, zo had ik dat ooit bedacht. Ik besloot dat nu voor de grap eens te veranderen en de standaardinstelling op ‘Ja’ te zetten.

Zojuist keek ik naar het overzicht van onze gebruikers en wat denk je? Inderdaad… in de laatste tien maanden heeft minstens 80% van de gebruikers bij het inschrijven gekozen om onze nieuwsbrief wél te ontvangen. Nou ja, gekozen… ze hebben de knop op ‘Ja’ laten staan. Is het uit luiheid, uit onachtzaamheid of doordat ze het vervelend vonden om een ‘Ja’ in een ‘Nee’ te veranderen? Geen idee waarom. Feit blijft dat na het simpele voorsorteren van ‘Nee’ naar ‘Ja’ bijna iedereen in het Ja-vak is blijven zitten.

En dan vraag je je toch af… wat kan ik nog meer aanpassen om ervoor te zorgen dat bezoekers doen wat ík wil? Kan ik ze een duurder pakket aansmeren door dit vooraan te zetten? Of door het één na duurste uit te lichten in een andere kleur met een button ‘Populaire keuze‘ of ‘Het meest gekozen‘? Persoonlijk kies ik die optie dus juist niet (net zoals ik altijd de goedkoopste wijn op een menukaart neem, omdat de meeste mensen de op één na goedkoopste kiezen en dat dus qua inkoop de goedkoopste is) maar hoeveel mensen doen dat wel?

Hoe dan ook, dit bewijst dat je het mensen op je website gewoon af en toe moeilijk moet maken om niet te doen wat jij wilt.

Nou nog de energie vinden om al die nieuwe Ja-zeggers ook echt een nieuwsbrief te sturen, want dat hebben we in de afgelopen 10 jaar ook nog maar één keer gedaan.