Online marktplaats voor freelancers vooral goed voor opdrachtgevers

Online marktplaats voor freelancers nieuwsjaarswensZojuist kreeg ik via de mail een nieuwjaarswens van de online marktplaats voor freelancers. Freelance.nl. Ik moest daar een beetje om lachen, want zoals ik van ze gewend ben waren de teksten weer niet om over naar huis te schrijven. Dat begint al bij de aanhef: “Freelance.nl de werkmarktplaats bedankt al haar gebruikers en wenst u succes in 2015!” Onpersoonlijk en nogal pompeus met die vrouwelijke vorm. Waarom zou Freelance.nl vrouwelijk zijn? ‘Marktplaats’ is gewoon een mannelijk woord. En dan schakelen ze voor de wens zelf over op de u-vorm, alsof de geadresseerde niet bij die gebruikers hoort. Raar. Aansluitend volgt een opsomming van positieve punten. Tenminste, waarschijnlijk zijn ze positief bedoeld. Bij mij roepen ze vooral vragen op. Ik loop er even met je doorheen:

  • Meer dan 275.000 inschrijvingen freelancers en opdrachtgevers per 2014

In eerste instantie dacht ik dat het ging om 275.000 nieuwe inschrijvingen, maar dat ‘per’ 2014 deed me twijfelen. Waarschijnlijk bedoelen ze hier meer dan 275.000 gebruikers, of ingeschreven leden. Zeg dat dan!

  • In 2014 worden tussen de 3000 en 4000 opdrachten per maand aangeboden.

Door gebruik van ‘worden’ lijkt het om een voorspelling te gaan, maar 2014 is echt het afgelopen jaar. Dat had dus ‘werden’ moeten zijn. Of beter nog: een actieve zin. Enfin, het gaat dus om zo’n 40.000 opdrachten. Dat lijkt veel, maar met 275.000 ingeschreven leden is maar één opdracht per acht leden. Zelfs als elke opdracht vervuld wordt, hebben van elke acht leden er zeven niks aan hun lidmaatschap. Deze verhouding zal in realiteit zelfs nog schever zijn, omdat er vast leden zijn die meer dan één opdracht per jaar wegkapen.

  • 1000 matches per maand geregistreerd in 2014

Oei, dat maakt het alleen nog maar erger. Van elke 3 à 4 aangeboden opdrachten leidt er dus maar één tot een match? En er komen dus maar 12000 matches per jaar tot stand, verdeeld onder die 275.000 ingeschreven leden.

  • Opdrachtgevers zijn in meer dan 66% van de gevallen tevreden met het aantal reacties

Dat verbaast me, als maar 1 op de 3,5 opdrachten tot een match leidt. Wellicht zijn ze wel tevreden over het aantal reacties, maar niet over de kwaliteit? En die andere 33% van de opdrachtgevers… die zijn dus niet tevreden? Dat lijkt me een onrustbarende score. In ieder geval niet iets dat ik trots zou vermelden in mijn eindejaarsbericht.

  • Aantrekkende markt voor freelancers: de Freelance Markt Index is positief, mede door freelance.nl

De Freelance-index laat juist zien dat na een sterke groei van 2013 de stijgende lijn in 2014 stagneert. De index is in november terug op het niveau van februari. En mocht het al goed gaan met de markt voor Freelancers in Nederland, dan lijkt me dat niet te danken aan een site die 1000 matches per maand scoort. Een druppel op de gloeiende plaat in een land met zo’n 800.000 ZZP’ers.

  • Freelance.nl is matchen van opdrachtgevers en freelancers: een nieuwe website in 2015

Even afgezien van het brokkelige Nederlands… een nieuwe site in 2015? Dat is interessant nieuws! Waarom is dat niet het thema van deze nieuwjaarswens? Een teasing mailtje met tipjes van sluiers, kijkjes in keukens en prikkelende nieuwtjes over de binnenkort geheel verbeterde online marktplaats voor freelancers… dat was een stuk overtuigender en positiever geweest.

De laatste twee punten in de lijst snap ik niet, want ik ken TruQu en Yellow Walnut niet. Maar dat kan aan mij liggen. Trouwens, al mijn kritiek op deze mailing kan aan mij liggen. Maar ik denk het niet. Het is gewoon slecht geschreven en het stuitert alle kanten op behalve de goeie. Je snapt niet dat een bedrijf met vele honderden freelance tekstschrijvers onder de knop er niet één heeft kunnen vinden om een spannend en relevant nieuwsjaarsmailtje te schrijven. In plaats daarvan frotte het neefje van de webdesigner zelf wat in elkaar. Gemiste kans.

Online marktplaats voor freelancers schept bodemloze markt

Eerlijk gezegd ben ik sowieso geen fan van het systeem van Freelance.nl. Het is namelijk een soort online veiling van talent. Opdrachtgevers publiceren projecten waarop alle ingeschreven freelancers kunnen inschrijven. Aan de bij de projecten genoemde budgetten te zien hopen veel opdrachtgevers op deze manier goedkoop in te kunnen kopen. Ze willen profiteren van een overspannen ZZP’ers-markt waarin mensen van wisselende en vaak ongewisse kwaliteit elkaar op prijs bevechten om de klus en daarmee de opdrachtgever binnen te slepen. Dat is een patente manier om de markt voor iedereen te verpesten.

Goedkope woordjes

Er zitten zelfs opdrachtgevers tussen die eerlijk toegeven dat ze beschamend weinig willen betalen. Zo vraagt iemand een website met 5000 woorden vol te schrijven met als budget: “< 250 euro”. Dat is dus maximaal 5 cent per woord. Als ervaren copywriter schrijf ik zo’n 300 woorden per uur. Exclusief SEO-teksten (page title, url, description) die ik bij webteksten voor elke pagina standaard meelever. Dat betekent dat ik voor deze opdrachtgever minstens 16 uur zou moeten werken voor €250 euro. Dat komt neer op 15 euro per uur. En dan ga je er dus van uit dat je ook echt twee dagen achtereen door kunt werken. In de praktijk ben je natuurlijk ook nog de nodige tijd kwijt aan inlezen, overleg en rekeningen schrijven plus dus die SEO-teksten. Kom je uit op minder dan €10 per uur.

De lezer completere het discours hier zelf met van indignatie getuigende interjecties, al dan niet voorzien van pejoratief expletief.