Het Nederlandse internetfenomeen Nalden is een ehhh, internetfenomeen. Als regelrechte trendsetter is Nalden continu alert op modegrillen, technische snufjes, nieuwe artiesten. Hij vindt ze op het internet, op straat en in het uitgaansleven en schrijft erover op zijn übercoole website www.nalden.net. Tot voor kort was Nalden een goed bewaard geheim. Zijn site wordt vooral gevolgd door jongens en meisjes die een flink eind voor de meute uit willen lopen en die bij Nalden komen buurten om te ontdekken wat nú, op dit moment, de allernieuwste trend is.
Nalden signaleert niet alleen trends, hij máákt ze ook. Zo zegt Nalden als hij iets goed vindt niet ‘mieters’, ‘te wow’, ‘cool’, ‘wreed’ of ‘vet’. Nalden zegt: “Master!” Ik weet niet of hij dat zelf bedacht heeft, maar het woord heeft zeker potentie. Het zou me niks verbazen als over een paar maanden iedereen op straat ‘Master’ zegt. Nalden zelf is dan natuurlijk al weer twee superlatieven verder.
Het grote voordeel van trendsetter zijn is dat je met die status geld kunt verdienen. Ten eerste hebben bedrijven – vooral in de hippe scene – er veel geld voor over om te ontdekken wat over een paar maanden master wordt gevonden. Dat gaan ze dus vragen aan Nalden. Ten tweede weten ze dat Nalden zelf bepaalt wat master wordt. Als hij jouw product goed vindt, en hij signaleert dat op zijn site, is de kans groot dat je product een nieuwe trend zal worden. Nalden weet dat en maakt er handig gebruik van, onder meer door tegen betaling bepaalde producten en merken op zijn site te laten zien. Natuurlijk alleen als hij ze master vindt, dat spreekt.
Grappig. Hóe grappig, bleek toen Nalden te gast was bij Matthijs van Nieuwkerk in DWDD. Dit naar aanleiding van een omslagverhaal over Nalden in Vrij Nederland.
Daar zat een totaal van de werkelijkheid losgezongen jongen, de vleesgeworden nerd in een raar houthakkersoverhemd, met een ironisch grijnsje rond de mond achter zijn laptop. Tijdens het interview leek hij nogal afwezig en dat is niet raar, want natuurlijk zat hij intussen ook zijn mail te checken en de situatie live te Twitteren. Matthijs, toch een beetje een old skool djurnalist, ging uit zijn dak toen hij dat merkte. “Twitter? Wat een onzin!” Tsk, tsk, tsk, dat gaat hem geen kudos opleveren bij de internetgeneratie. Daar wordt hij nu keihard gemind.
Ik had de uitzending met Nalden overigens gemist. Ik kreeg haar onder ogen omdat ik er Twitter op gewezen werd. Maar ik zag in eerste instantie niet de originele versie. Het filmpje dat ik zag was voorzien van irritante achtergrondmuziek (ik dacht dat die rare gast van Matthijs live muziek op zijn laptop zat af te spelen) en telkens als Nalden een moderne term gebruikte ging er een bel. Een soort bullshitbingo. Bovendien verschenen er cynische commentaren en andere effecten in beeld. Commentaren die in mijn ogen de plank volledig mis sloegen. Ik begreep niet wat er mis was met Nalden, afgezien van dat rare roodgeblokte shirt, dat achteraf overigens van een bekend Japans merk bleek te zijn, en dé trend van volgend jaar. Want Japan komt hard, Volgens Nalden.
Bleef het raadsel van die cynische commentaren bij de film. Die bleken afkomstig van ene Walter S., die Nalden kennelijk helemaal niet zag zitten. Waarom niet? Walter zegt bij en in de film: “Nalden hangt van “hippe” woorden aanelkaar, en kraamt onzin uit.” “Hoe een ballon word (sic!) opgeblazen Noem wat trendy termen: Twitteren, Positief, Experience, Noodzakelijk, Comfort Zone”. “Matthijs kapt af”, “UITERST onbeschoft” (als Nalden twittert) en “faalt hopeloos in uitleg”. De muziek op de achtergrond is overigens het nummer ‘Silly boy’.
De vraagt rijst: Wat heeft Walter S. tegen Nalden dat hij uit zijn ‘comfort zone’ is gestapt en al deze moeite heeft gedaan om deze trend setter oplettende jongeman belachelijk te maken?
Ik heb Walter er via Twitter naar gevraagd, maar hij kan geen steekhoudende reden geven. Ik zet even wat van zijn tweets achter elkaar:
man, wat is die Nalden en dropveter #dwdd
Lijkt me toch best klote. Kan je als paarsebroek niet Nalden.net checken op je iPhone omdat ie 100% flash is. SEO is ook 0,0
Blijft toch appart hoe die “druk bezochte” site van Nalden eruit flikkert na een clown optreden in #dwdd
Nalden is gebakken lucht 2.0
Interview van Nalden met zijn “hippe” begrippen fijnzinnig uitgekleed op YouTube
@justusbruns Plus waar hij op mijn intresse gebied komt, namelijk de techniek kwa website e.d. stelt hij zwaar teleur met flash
@KrekHak Wat heeft hij voor elkaar? Dat #dwdd in zijn praatjes trapte dat hij zoveel unieke bezoekers had per maand?”
@KrekHak Die site is volledig flash. Ga maar eens naar die site met een iphone of welke mobiele browser dan ook. Chrome op OSX gaat ook niet
@KrekHak Verder is het gewoon een reclame jongen die idd het idee met de achtergrond reclame goed heeft, maar de rest stelt niets voor
@KrekHak Die duizende euro’s voor een advertentie zijn denk ik ook incl. kosten maken e.d. anders betalen ze 1eur ofzo per unieke bezoeker
@KrekHak Denk dat jij niet weet waar je over praat. Ik heb nog meerdere sites behalve een persoonlijke waar ik wel aan verdien
@KrekHak (…) ik bemoei me totaal niet met zijn professionele bezigheden
@KrekHak Ik begrijp dat juist wel, en daar val ik hem op aan. Ik stel juist dat hij het kwa marketing goed doet maar de rest niets voorstelt
@KrekHak De aantallen bezoekers die hij zegt te halen, haalt hij ook niet
@KrekHak Ik bedoelde dat ik me professioneel niet met hetzelfde bezig houd
Walter bemoeit zich niet met de professionele bezigheden van Nalden, maar kraakt wel diens site af, beweert dat Nalden over zijn inkomsten liegt en zegt de site-statistieken niet te vertrouwen. Hij vindt Nalden allerminst master.
Intussen heb ik, denk ik, de reden van deze negatieve houding wel gevonden. Walter noemt zichzelf Programmer | Webdesign | Entrepreneur op zijn twitteraccount, waarbij hij verwijst naar een site die het niet doet. Een site die hij wél online heeft gekregen is die van zwembad De Dommelbron. Master! De copyrights zijn van ‘bitingbits.com’, maar ook die site is niet online.
Het is duidelijk. Walter S. is een nobody, die eigenlijk net zo cool en populair als Nalden zou willen zijn. Maar het bij lange na niet is. Hij kon die frustratie alleen maar kwijt door Nalden belachelijk te maken. Zijn vergezochte commentaar op Youtube is zó overduidelijk door jaloezie gevoed, dat iedereen er direct doorheen prikt. Met als enig effect een stroom van negatief commentaar bij zijn filmpje en minstens één nieuwe fan voor Nalden.
Om af te sluiten nog een laatste diepzinnige tweet van @WalterS. (die ook echt óveral verstand van heeft): Van vlees word je dik? Volgens mij word je juist dik door groenten omdat we dit moelijk kunnen verteren
UPDATE: Inmiddels heeft Walter S. de video op Youtube afgeschermd. En daarmee ook de bijna uitsluitend negatieve commentaren onzichtbaar gemaakt. Strakke actie, Walter!
UPDATE2: Na drie jaar leek het me wel tijd om de achternaam van Walter te veranderen in een initiaal. Dan is hij straks hier niet meer met naam en toenaam via Google te vinden.