Even een update. Tot nu toe hebben zich bij Copytaria 93 schrijvers en 7 opdrachtgevers aangemeld. Dat lijkt hoopgevend, maar concrete opdrachten zijn er niet uit voortgekomen. Op één na, die echter niet door ging. De schrijver moest door persoonlijke omstandigheden afhaken. Er is dus nog geen concrete ervaring.
Copytaria.nl wordt inmiddels redelijk goed gevonden. De laatste week kwamen bezoekers binnen met de volgende zoekopdrachten:
• freelance journalist hoe werkt het?
• vrouwelijke copywriter
• tekstschrijvers bieden zich aan
• Freelance Schrijven Geld Verdienen
• creatieve tekstschrijver, particulier
• wat kost een journalist
• betaald teksten schrijven
• geld vragen als freelance schrijver
• wat kost een tekst
• wat kost een tekstschrijver per uur
• wat kost het schrijven van teksten
Tot twee weken geleden kwamen daar nog hits via Adwords bij, maar dat budget had ik elders nodig. De slager wil namelijk gewoon boter bij de vis. Kinderachtig.
Het gaat minder voorspoedig dan gehoopt, dat is duidelijk. Telkens als zich een nieuwe klant bij mij persoonlijk meldt, en dat gebeurde de laatste maand zowaar een paar keer, vraag ik hem of hij me niet volgens het Copytaria-systeem wil inhuren. Het antwoord is steeds “Ik wil die verantwoordelijkheid van de prijsbepaling er niet bij hebben.” of “Ik heb moeite met waarde-attributie volgens mijn partner, en geef al gauw te veel” (echt waar!) of iets van die strekking. Het systeem is kennelijk niet voor iedereen weggelegd.
Moeten we ons daar dan maar bij neerleggen? Neen! Natuurlijk niet. We kunnen verschillende dingen doen. Op zoek gaan naar de juiste klanten, bijvoorbeeld. Want ze bestaan wél. Er hebben zich tenslotte al enkele gemeld. Of misschien moeten we meer houvast bieden. Dat iedere ingeschreven schrijver richtprijzen per product gaat geven. De afnemer kan dan achteraf wat meer of minder betalen, al naar gelang zijn tevredenheid.
Ik kan óók besluiten het systeem helemaal vrij te laten. Dat de opdrachtgever aan het begin van de klus kan kiezen voor een betalingssysteem (offerte vooraf of waardebepaling achteraf). Wat er ook gebeurt, Copytaria zelf blijft in ieder geval wél functioneren via het systeem van waardebepaling achteraf.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en ideeën. Die kun je hieronder kwijt.