De meeste mensen van mijn leeftijd kennen de naam Bakkenist. Dat was een van de eerste Nederlandsche organisatieadviesbureaux. Een familiebedrijf dat – zoals die zaken gaan – groeide en groeide tot het werd opgekocht door een grote branchegenoot. De naam, het merk, Bakkenist was niet meer.
Of toch wel, want zo’n naam blijft natuurlijk wél ergens. Iemand heeft er nog steeds recht op. En nu een stel ondernemende bedrijfsadviseurs en interimmanagers samen een nieuw bedrijf wilden starten, dachten ze weer aan Bakkenist. Ze hebben de oude naam gekocht, het stof er af geblazen en een onderneming opgericht die weer gewoon ouderwets Bakkenist heet. Een paar van hen heeft overigens ooit bij Bakkenist gewerkt, dus vandaar dat ze op het idee kwamen.
Slim. Inmiddels heb ik gemerkt dat deze intelligente zet geen toevalstreffer was. Omdat ik via mijn klant ONyVA de nieuwe website van het nieuwe Bakkenist mocht volschrijven heb ik een aantal Bakkenisters telefonisch geïnterviewd. Zij vertelden me hun ideeën over de markt, hun aanpak en visie. Ik was tamelijk onder de indruk van de ‘gewone’ manier van praten. Heel nuchter, terwijl veel van dit soort consultants nogal eens een grote broek wil aantrekken. Veel mooie woorden en ingewikkeld doen om het gebrek aan inhoud te maskeren. Daarvan was bij de Bakkenisters geen sprake. Voor mij ook fijn, want ik hou niet zo van bralcopy en doe bij het verwoorden van bepaalde ideeën ook zelf graag zo gewoon mogelijk.
Of dat ook nu gelukt is, laat ik graag aan jouw beoordeling over. De nieuwe site is namelijk live. De tekening is van Floris Tilanus, een artmaatje met wie ik heel lang geleden eens iets gedaan heb wat ik toen al voor herhaling vatbaar vond. Het kwam er alleen niet van. Tot nu dus.
Overigens heeft het hele project van het eerste interview tot het online gaan van de site minder dan twee weken geduurd, waarbij Bakkenist zelf de regie hield over de sitebouw. Over snel schakelen gesproken.