SEO voor beginners – Schrijven zoals je klanten zoeken

Zoals ik in deze serie al eerder schreef, is Google gek op tekst. Als SEO-tekstschrijver moet je dus zorgen dat je in je teksten de juiste trefwoorden gebruikt. Waarbij je – net als in alle reclame trouwens – uit moet gaan van de trefwoorden die je potentiële klanten zullen gebruiken. Dat is niet per se hetzelfde als wat jij aanbiedt! Zo zag ik laatste een website van een bedrijf dat zijn klanten helpt meer omzet uit hun website te halen. Hun homepage begint met de volgende tekst:

Wij verbeteren uw
online conversie

We ontwerpen aantrekkelijke, eenvoudig te gebruiken websites die scoren. Wij werken snel, doelgericht en altijd samen met uw bezoekers.

Zoekmachines kijken eerst naar de kopregels, meestal herkenbaar aan de code (heading 1). In dit geval dus de tekst Wij verbeteren uw online conversie. Nou wist ik niet wat dat betekende, dus heb ik het even opgezocht. Bij googlen naar ‘online conversie’ krijg ik allerlei resultaten van sites die je helpen maten, gewichten en valuta te converteren. Sites waar je dus online kunt kijken hoeveel kubieke kilo’s er in een pound sterling gaan.

Maar dat kán het niet betekenen in dit verband, dus zoek ik verder. Uiteindelijk wordt het duidelijk. Tegenwoordig betekent ‘conversie’: zorgen dat je bezoekers van je site converteert (bekeert!) tot het aanschaffen van het product, opvragen van een brochure of doen van een donatie. Dat de mensen dus doen wat jij wilt.

Hier maakt deze adviseur de klassieke fout: uitgaan van het eigen product (verbeteren van online conversie) in plaats van de mogelijke zoekopdracht van de klant. Hoeveel potentiële klanten zullen op zoek gaan naar ‘verbeteren online conversie’?

Deze adviseurs zullen hun eigen site vast heel goed hebben ontworpen om de conversie te optimaliseren, maar wat heb je aan een geoptimaliseerde site als er nooit iemand komt kijken? Met simpele en logische zoekopdrachten als “meer rendement uit mijn site”, “omzet internetsite verhogen” en zelfs “site optimaliseren voor conversie” zijn ze onvindbaar bij Google. Ze zullen dus veel potentiële klanten naar de concurrentie zien gaan.

Wat overigens helemaal niks zegt over de kwaliteit van hun conversiediensten. Ze gebruiken moderne methoden als eye-tracking en kwalitatief onderzoek bij bezoekersgroepen om de sites te verbeteren, dus dat zit vast wel snor. Van het voortraject – zoekmachineoptimalisatie – moeten ze echter nog veel leren.

Enfin, het mag duidelijk zijn dat je goed moet nadenken over de zoekopdrachten die jouw klanten mogelijk zullen gebruiken. Nog een voorbeeld. Stel, je verkoopt Sperti. Dat is een middel tegen aambeien. Dan kun je niet volstaan met teksten over ‘preventie en verzorging van hemorroîdale aandoeningen’. Je zult ook zoektermen moeten opnemen als “iets tegen aambeien”, “moeite met zitten”, “pijn in mijn kont”, “pijn bij poepen” en eventueel “zware benen”, want aambeien zijn een flebologisch gerelateerde aandoening (mensen met aambeien hebben vaak ook spataderen).

Even tussendoor voor bezoekers die hier via Google kwamen voor een remedie tegen aambeien. Klik op aambeien!

Kortom, probeer je in te leven in je klant en gebruik de zoektermen die potentiële klanten zullen gebruiken. Je zult zien dat je méér dolende zoekers zult kunnen ‘converteren’ in gerichte bezoekers.