Krek. bedrijft PR met zichzelf

PR bedrijf je. Net als de liefde. En daarmee houdt de vergelijking niet op. PR gaat er namelijk om, je klanten en iedereen daaromheen het hof te maken en te behagen. Je laat je van je beste kant zien in al je doen en laten. Het grote verschil met reclame is dat je bij PR niet je product of je bedrijf verkoopt, maar je karakter. Belangrijke voorwaarde is dan ook dat je in je relaties met je publiek zo écht mogelijk over komt. De makkelijkste (en enige) manier om authenticiteit uit te stralen is door authentiek te zijn: door nooit te doen alsof. Dat is natuurlijk lastig als je in je hart een ontzettende rotzak bent die er op uit is iedereen een oor aan te naaien. Dan zit er niets anders op dan maar een publieksvriendelijk mombakkes opzetten. Heb je echter in wezen het beste met de mensen voor, dan hoef je dat eigenlijk alleen maar steeds opnieuw te laten zien. Dan bedrijf je vanzelf fantastische PR, bevredigend voor alle partijen.

De online praktijk
Tot zover het abstracte gebabbel. Nu de harde praktijk. Er komen steeds meer bureautjes die zich profileren als ‘online imago managers’. Ze bedrijven PR voor hun klanten op het internet. Nou kan dat best, zolang die bemoeienis beperkt blijft tot het signaleren van kansen en bedreigingen en het geven van advies over hoe te handelen. Waar het mis kan gaan, is als ze plaats nemen in de schoenen van hun klant en namens deze de relaties met het publiek gaan onderhouden.

Damage control
Goed, ook dat kán nog werken, zolang het gaat om relatief simpele zaken als schadebeperking bij calamiteiten. Als je bijvoorbeeld een nieuw koffiezetapparaat op de markt brengt dat blijkt te ontploffen, is het digitale geklaag en gegriep niet van de lucht. De product recall en de navolgende afhandeling van de fabrikant worden op alle fora besproken, waarbij vooral mensen met negatieve ervaringen hun hart luchten. Een PR-bureau kan dan voorzichtig proberen wat tegengas te geven door onder valse namen wat positieve ervaringen te plaatsen. Niet erg authentiek, maar nood breekt wetten.

Je moet er even bij blijven
Toch… in mijn ogen lever je de strijd om de gunst van de consument het beste met open vizier. Als er veel negatief commentaar over je product op een forum staat, doe dan niet of je een gewone consument bent die – goh, toevallig – juist heel positieve ervaringen heeft. De mensen prikken daar al snel doorheen. Nee, stel je gewoon voor als vertegenwoordiger van de firma in kwestie, liefst met je eigen naam en functie, zodat mensen je kunnen googlen. Probeer te begrijpen waar het negatieve gevoel vandaan komt en stel je coöperatief op. Zet je persoonlijk in om individuele problemen op te lossen, volg de klager in kwestie en vraag achteraf op hetzelfde forum naar diens ervaringen. 10 tegen 1 dat de getuigenissen die deze aanpak oplevert zeer overtuigend zijn. Iemand die zegt: “Ik baalde als een kortgesloten stekker, maar jullie hebben het goed opgelost.” Dat is goud waard.

”Bravo!” J. De Vries, tevreden klant
Lastiger wordt het als je een geheel nieuw product wilt presenteren. Voorheen ging dat zo: het PR-bureau stuurde persberichten uit, sprak het eigen netwerk met journalisten aan en beantwoordde vragen van de pers. Tegenwoordig zie je vaak dat ze gaan proberen het nieuwe product ‘onopvallend’ ter sprake te brengen op publieksfora. Een ervaren forumbezoeker pikt de nepberichtjes er zo uit, en niet zelden wordt de ‘mol’ of ‘troll’ onder veel hilariteit afgeserveerd.

Eerlijk duurt het langst kortst
Ook hier is authenticiteit de oplossing. Stel je kwetsbaar op. Ik zie dat wel eens gebeuren op fora. Dan komt iemand met een nieuwe site, die zegt: “Ik heb een nieuwe site, net online. Willen jullie eens kijken of alles het doet? Jullie commentaar is welkom” Voor je het weet staat er een heel topic vol met vriendelijk tips en opmerkingen. Terwijl een directe reclameactie: “Nieuwe site, ga snel kijken!” steevast leidt tot gemor: “Weg met die reclame op ons forum!”

Gratis advies
Een andere goede truc is kennis weggeven. Veel fora zijn bedoeld om vragen te stellen aan meer ervaren bezoekers. Als je bijvoorbeeld speciale transformatoren voor modelbouwtreintjes verkoopt, kun je gaan rondhangen op modelbouwsites en daar adviezen geven over de juiste manieren om spooremplacementen van energie te voorzien. Je hoeft daarbij helemaal je eigen product niet te pushen. Zorg gewoon voor een naam die duidelijk maakt waar jouw expertise ligt: ‘Transformer Man’ en zet in je profiel een link naar je site. Mensen zullen je hulp op prijs stellen. Na verloop van tijd krijg je het imago van ‘expert in energievoorziening’. Potentiële klanten weten dan de weg naar je site en je assortiment heus wel te vinden.

Prima teksten
Tot slot nog even een metaopmerking. Dit hele stuk, gepubliceerd op Krek.Blog, is natuurlijk onderdeel van de PR-strategie van Krek. Copy & Concept. Het is een artikel waarin ik mijn persoonlijke ervaringen en visie op het gebied van web-PR deel met mijn bezoekers. Nou ben ik allerminst een PR-goeroe en heb ik dit allemaal maar verzonnen. Het is gewoon mijn eigen mening. Dus wellicht sla ik de plank af en toe volledig mis. Ervaren PR-tijgers mogen me hier op wijzen in de reactiekolommen. Als je je registreert, krijgt elke reactie een gratis link naar je eigen site. Prima PR!

Actie is … ?
In mijn geval is minder belangrijk of dit verhaal PR-wetenschappelijk klopt. Het gaat er vooral om of dit verhaal lekker leest en overtuigend over komt. Vind jij van wel? Bedenk dan wat ik zou kunnen doen met veel serieuzer, diepgravender en inhoudelijk écht doortimmerd verhaal. Zoals dat van jou!