Geurmarketing. Reclame met een luchtje.

Niemand loopt graag door een stinkende winkel, maar wist je dat een zaak méér omzet haalt als het er lekker ruikt? En dan heb ik het niet alleen over bloemenwinkels, waar je inderdaad meestal de bloemen ruikt, en naar vers gebakken brood ruikende bakkers. Nee, ook de autodealer, de schoenenwinkel en zelfs de juwelier hebben baat bij een aangenaam geurende verkoopruimte. Een lekker luchtje in de winkel is namelijk flink omzetverhogend. Het kan wel 20% meer winst opleveren!

Sfeer is alles
Een winkelier, maar ook de eigenaar van een discotheek, een restaurant of een hotel, wil er alles aan doen om het zijn bezoekers naar de zin te maken. Hiertoe speelt hij in op alle zintuigen. Hij zorgt voor aangename verlichting en mooie kleuren. Hij laat een vrolijk maar niet te nadrukkelijk muziekje horen en zorgt dat alles schoon is. De ogen en oren zijn daarmee bediend. En steeds vaker komt ook een derde zintuig aan zijn trekken: de neus.

Olfactoire stimuli
Het geurcentrum zit in een primitief deel van de hersenen. Daar waar de oerangst en het genot zetelen. Een luchtje kan ons daardoor doen genieten en walgen. Het kan ons terug brengen naar onze jeugd. Zo gingen wij vroeger altijd naar een camping aan zee in de Aquitaine. Toen ik daar jaren later als vader van twee kinderen terugkeerde en ik op de parkeerplaats uit de auto stapte, sloeg ik zowat achterover van de geur. Ik was weer de puber die daar zijn eerste zoentjes snoepte. Geur doet wat met je. Logisch dat de commercie daar iets in ziet.

Verborgen verleiders
De meningen over geurmarketing zijn verdeeld. De invloed van geur op het gedrag van mensen is zó groot, dat het een beetje beangstigt. Je hebt namelijk niet door dat je meer uitgeeft in een ruimte waar het aangenaam ruikt. Je voelt je gewoon prettig, bent in een betere stemming, hebt geen zin om te vertrekken, kijkt langer rond. Net zoals je zo snel mogelijk weg wilt uit een winkel waar een bedompte, vieze lucht hangt. Door het effect van geur op het onbewuste is geurmarketing extra effectief.

De morele kant
Geur is een manier om onopvallend te overtuigen. Is het daarom ook ‘slecht’? Ik ben er nog niet uit. Een etaleur gebruikt gekleurd licht om het fruit in de supermarkt beter uit te laten komen. In het ziekhuis kiezen ze een bepaalde TL-buis om te zorgen dat mensen er gezonder uit zien, omdat ze zich dan ook gezonder voelen (maar niet té, want het personeel moet natuurlijk wel kunnen zien als iemand groen wordt). In de winkel klinkt ‘shopping music’ om te voorkomen dat er een doodse sfeer ontstaat.

Ik ben copywriter. Ik probeer door een subtiele woordkeuze, met mijn stijl en invalshoek een bepaalde sfeer op te roepen. Mensen ontvankelijk te maken voor mijn verkoopargumenten. Hoe beter ik dat doe, des te meer kans dat ze zullen gaan kopen. Het zou me wat moois worden als ik daar tegen zou zijn.