Sinds een maand of zo ben ik betrokken bij een nieuw project. Een reclamebureau speciaal voor de verkoop van huizen van particulieren in Frankrijk. Ja, inderdaad, weer die huizen. Ik werd gevraagd om deel te nemen omdat ik nu eenmaal verstand heb van de Franse huizenmarkt, en van reclame. Ze huren me in voor het communicatiestuk: de promotiecampagne.
Het idee is simpel. Als je je huis in Frankrijk wilt verkopen, moet je reclame maken. Nu kun je naar een Franse makelaar gaan, die het huis op zijn Franse site zet en het automatisch doorplaatst op een paar Franse makelaarssistes. In het Frans. Maar daar blijft het dan vaak bij. Het zijn makelaars, geen reclamemakers.
De kwaliteit van de presentatie door de makelaar laat ook vaak te wensen over. Dat komt mede doordat hij in eerste instantie niet te veel over het huis wil vertellen. Hij wil voorkomen dat de klant het huis zelf gaat opzoeken en heeft liever dat de klant contact opneemt voor meer informatie. Dan kan hij – mocht het aanbod niet passen – proberen die klant een ander huis te verkopen.
Als je het zelf zonder makelaar probeert, kun je natuurlijk wél breed uitpakken, al was het maar om nutteloze informatievragen te voorkomen. Maar de promotie écht goed doen en meerdere nationaliteiten aanspreken kost veel tijd. Teksten schrijven, vertalingen laten maken, het huis op allerlei gratis en betaalde binnen- en buitenlandse sites plaatsen, een bord in de tuin, een Adwords campagne maken, toegesneden op dat ene huis.
Het is een vak. Niet iedereen is voldoende webwijs om dit goed aan te pakken. Niet iedereen heeft daar überhaupt zin in. Ik vind het leuk werk. Een uitdaging om hits te scoren.
Er staan nog maar een paar huizen op de site. We zijn in de testfase. Voor elk huis heb ik een aparte Adwords-campagne gemaakt, zodat het bij heel specifieke zoekwoorden gevonden wordt. Bij Google betaal je per klik, dus moet je zorgen voor weinig, maar wel kwalitatief sterke kliks.
Het project is pas een paar weken onderweg en de eerste reacties zijn positief. Mensen blijken wel bereid te betalen voor de promotieservice en de zekerheid dat hun huis breed in de markt wordt gezet.
Zoals gezegd, we zijn nog niet zo lang bezig. Heb jij ideeën over hoe het nóg beter kan? Je reactie is welkom.