Al jarenlang maak ik me druk over de verruwing van het debat op Internet. De belangrijkste oorzaak hiervoor is in mijn ogen de mogelijkheid anoniem te reageren. Het is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt. Als je iemand wilt beledigen, ga rustig je gang. Maar doe het óf onder je eigen naam, of onder een vast, herleidbaar pseudoniem (zoals Krek.). En verstop je niet achter een schuilnaam.
Ik kan niet bewijzen dat anonimiteit de verruwing in de hand werkt, maar het lijkt er sterk op. In de online discussies die ik aan ga, zijn het namelijk altijd de anoniempjes die zonder enig inhoudelijk argument anderen bedreigen, beschuldigen van geestelijk onvermogen of belasteren. Ik gebruik deze woorden niet zomaar. Ik had namelijk zelf van de week zo’n gevalletje bij de hand.
Ik raakte weer eens in discussie met Europees Creatief Martin Mol, die een vast podium heeft gevonden op de site YouAdDaily. Dit keer ging het om zijn irritante url-gespam op Adformatie.nl. Te pas en te onpas plaatst Mol daar in de discussielijntjes links naar zijn stoere columns op YouAdDaily. Onder luide bijval van YAD-beheerder Marco van der Rijst. Traffic!
Ik sprak Mol hierop aan in de reactievelden van een door hem op Adformatie gespamde column, die bovendien over anoniem reageren ging. Ik schreef samengevat: “In de anonimiteitsdiscussie ben ik het helemaal met je eens. Maar heb wel bezwaar tegen je consequente url-gespam op Adformatie. Je kunt toch niet volhouden dat jouw linkje hiernaartoe on topic is. Snap je nu zelf niet hoe irritant dat is? “
Goed, stom van me. Ik erger me en deel mijn verontwaardiging in het openbaar. Onder mijn eigen vaste pseudo. Moet ik natuurlijk eigenlijk niet doen. Wat gaat mij het aan dat Mol spamt? Maar ja, ik ben nu eenmaal een onverbeterlijke moralist. Ik kan niet tegen mensen die zich rechten toe-eigenen. Alfamannetjes die denken dat fatsoensregels alleen voor anderen gelden. Die hun eigen gewin voorop stellen en uit naam van de handel de openbare ruimte bevuilen. Uitgelokt door mijn (overigens succesvolle) strijd tegen Mols url-spam-praktijken op Adformatie.nl ontspint zich een discussie die eigenlijk maar één ding aantoont. Namelijk dat anoniem reageren inderdaad tot uitwassen leidt. Dreigen, schelden en belasteren. Ik vat even samen:
Anoniempje 2
Wat ben jij dom Krek. Ben jij echt copywriter van beroep? Succes met werk zoeken! Van mij krijg je het zeker niet!
Petra (CD)
Jammer. Het is het einde van een fantastische campaign voor YouAdDaily. Heel goed gedaan! Klasse Mol! @Krek: Ook van mij hoef jij geen werk meer te verwachten. Zoek AUB geestelijke hulp. Ik meen het, serieus. (…) Ik ben Petra van V.D. Advertising.
Met andere woorden: “Hou je bek of je raakt een klant kwijt.” en “Je bent niet goed bij je hoofd.” Dreigen en beledigen, zonder argumenten. Even later brengt ‘Anoniempje2’ het niveau van de discussie naar een nóg bedenkelijker niveau:
Anoniempje 2 (EURO, ABN)
(…)Ik krijg veel geld van je, jij vuige gluiperige dief en je hebt ook nog eens achter mijn rug om een key account klant van mijn bureau meegenomen. En op zo een gluiperige manier dat ik je niet kan aangeven bij de politie. Ik heb geen poot om op te staan maar ik weet wel wie het heeft gedaan: Gregor met zijn schuilnaam Krek.
en
Ja en op zo een manier praat deze oplichter het geld uit je zak. Nogmaals: kijk uit mensen voor deze Krek…. het grootste talent is dat hij een gladde oplichter is met een hele snelle babbel. Kijk uit! Ik waarschuw alleen maar! Vindt u het gek dat ik anoniem wil blijven? Nee toch!
Puur verbaal, puberaal vandalisme. Redeloos schoppen, slaan, kapotmaken. En er staat natuurlijk weer geen naam bij. Onder bescherming van de anonimiteit zijn sommige mensen kennelijk tot het allerlaagste in staat. – Soms is het minder leuk om gelijk te krijgen.