Welkom bij Tekstbureau De Windstreken! U bent op zoek naar een tekst die uw doelgroep als een warme bries meeneemt in de richting van uw gedachten. De Windstreken componeert luchtige woordenstelsels die de lezer vanuit een brainstorm opstuwen tot grote hoogte en die een onweerstaanbare orkaan van koopimpulsen doen ontwaken. Voor effectieve teksten zoekt u niet in Noord, Zuid, Oost of West, want Tekstbureau De Windstreken schrijft uw tekst het best.
Een onervaren tekstschrijver herken je zo
Beginnende copywriters willen nog wel eens op de loop gaan met een metafoor. Of liever, de metafoor gaat met hen op de loop. Het moeilijkste van tekstschrijven is namelijk gewóón doen. Iemand die zichzelf nog maar net copywriter noemt, denkt dat het vooral belangrijk is om creatief te zijn. Die gaat zitten nadenken over originele formuleringen, wordt almaar bloemrijker en probeert elke zin een originele draai te geven. Op het eind begrijpt de lezer nog maar één ding: Dit is reclame.
Een ervaren schrijver is onzichtbaar
Een écht goede tekstschrijver blinkt uit in onopvallendheid. De lezer heeft geen moment het gevoel dat over de tekst is nagedacht. Er staan geen opvallende spitsvondigheden in en je ziet nergens van die typische, geinige copy-ideetjes. Maar niets is zo ingewikkeld als onnadrukkelijk schrijven. Normaal doen vereist veel oefening. Pas als je regelmatig schrijft, krijg je op een gegeven moment een natuurlijke manier van vertellen in de vingers.
Vrije teksten en teksten in opdracht
Oefenen met schrijven kun je best in je eentje. En het hoeven geen advertenties of brochures te zijn. Sprookjes en sonnetten zijn net zo nuttig. Je oefent in het uitdrukken van ideeën en het maakt niet uit wat de vorm daarvan is. Wil je ook wat concrete reclameopdrachten in je portfolio, dan kun je proberen klusjes bij vrienden en kennissen los te peuteren. Die vormen dan meteen een goed klankbord, want al betalen ze misschien niet de volle mep, het zijn wél kritische klanten. Kun je daar vast aan wennen.
Oefenen met een coach
Heb je nog geen klanten en wil je toch serieus werken aan de kwaliteit van je teksten, dan kun je ook overwegen in de leer te gaan bij een oude rot. Bij mij bijvoorbeeld. Ik bied beginnende copywriters de kans schaduwopdrachten te schrijven. Dat betekent dat ze tegelijk met mij échte copyklussen aanpakken en binnen een afgesproken deadline een voorstel leveren. Ik voorzie hun werk dan van commentaar, zodat ze er nog wat aan kunnen schaven. Aan het eind van de rit leggen we onze teksten naast elkaar om te kijken wie welke oplossingen koos. Dat is een leerzaam proces. Bovendien is het een prima manier om een realistische portfolio op te bouwen. Het zijn immers allemaal échte teksten van échte opdrachtgevers.
Meer over deze unieke dienst aan beginnende copywriters vind je hier.