Meeliften op mediahype Jan en Yolanthe?

Opmerkelijk hoe alle blogs van Nederland op de scheiding van Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen lijken te duiken. Zelfs ‘serieuze’ columnisten als Luuk Koelman kunnen de verleiding niet weerstaan om mee te liften op de hype. Logisch, want nu Jantje Smit en Yolanthe uit elkaar zijn, vindt een enorme hausse plaats van zoekopdrachten met de trefwoorden “Jan Smit” en “Yolanthe”. Plus natuurlijk alle verschrijvingen van die laatste naam, zoals Jolanthe, Jolante, Yolante, Jolande en Yolande. Gebruik je dus deze trefwoorden op je blog, dan is de kans aanwezig dat je flink wat nieuwe bezoekers trekt. Maar is dat ook verstandig?

Ik denk eerlijk gezegd van niet. Tenminste, niet voor iedereen. Als blog bedien je nu eenmaal een bepaald publiek. Je dient dus rekening te houden met de smaak van dat publiek. Meer serieuze blogs zouden dit populaire onderwerp dan ook aan zich voorbij moeten laten gaan. Je bestaande lezers zitten nu eenmaal niet te wachten op een verhaal over de liefdesperikelen van Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen, dat er met de haren bijgesleept lijkt. Je loopt dus het risico die vaste bezoekerschaar van je te vervreemden.

Omgekeerd zullen de mensen die je blog puur en alleen bezoeken omdat ze binnengelokt zijn door de ‘smakelijke’ trefwoorden, teleurgesteld weer afdruipen, simpelweg omdat de rest van je content niet aansluit bij hun interessegebied. Bovendien… wil je überhaupt gevonden worden door dergelijk op roddel en achterklap belust falderappes?

Kortom, wees trouw aan jezelf en blijf consistent in je onderwerpkeuze. Wellicht dat je daardoor op de korte termijn wat traffic mis loopt. Maar op de lange termijn is het beter voor de geloofwaardigheid van je blog.