Je zou er paranoïde van worden, als je leest hoe streng Google is bij het bestraffen van truukjes om hoger in de zoekresultaten te eindigen. Google zelf geeft in een serie video’s op een eigen Youtube-kanaal genaamd Google Webmaster Help antwoord op vragen van gebruikers. En telkens is de teneur “Doe nou maar helemaal niks om Google te beïnvloeden. Maak gewoon de allerbeste site voor uw bezoekers, dan komt het allemaal goed.” Maar dat is natuurlijk onzin.
Waarom dat onzin is?
Gewoon, omdat er tegenwoordig zo veel kan. Vroeger was een site een verzameling pagina’s met tekst. Google kon het allemaal probleemloos lezen en indexeren. Tegenwoordig kun je een prachtige site maken met heel veel tekst, flash filmpjes en allerlei bewegende elementen waarbij Google in de code alleen maar afspeel- en stijlinstructies ziet. Zo’n site is dus onvindbaar, tenzij je allerlei trucs gaat uithalen om Google alsnog te voeren met ‘content’.
Wacht. Even een tussenkopje waar ik geen vrienden mee ga maken:
Ontwerpers zijn je grootste vijand
Ik voeg er snel aan toe dat ik het natuurlijk louter heb over domme, eigenwijze ontwerpers. Zij die hun eigen vormgeving belangrijker vinden dan de vindbaarheid van jouw site. Ik zie nog steeds sites langs komen waarbij de tekst is opgemaakt in een heel bijzonder lettertype. Het nadeel daarvan is dat sommige bezoekers van de site het betreffende lettertje niet in hun systeem hebben. Zij zien dan de standaard ingestelde letter, en dus een heel andere site dan de de ontwerper voor ogen had. En om dit nou te voorkomen, plaatst de site-designer de teksten in de vorm van plaatjes. Die veranderen niet.
Zo kunnen gebruikers op alle computersystemen genieten van een tekst in de ‘Caslon Lynotype Sans Serif Condensed’. Wow. Maar helaas ziet Google op die plek alleen ‘text-page3.gif’. En verder niks. Geloof me, dan kun je beter een site helemaal in de Times of de Helvetica zetten. Foeilelijk, maar wordt in ieder geval gevonden.
Praktijkvoorbeeld
Uit ervaring weet ik dat mensen het een lastig begrip vinden: ‘tekst als plaatje’. Daarom een praktijkvoorbeeld. Op de voorpagina van mijn goede oude site Krek.nl heb ik een speciaal wit tekstblokje gemaakt dat wordt weergegeven als plaatje. Je kunt het met je muis beetpakken en als geheel verslepen. Google kan dit niet lezen.
Beelden benoemen
Je kunt tekst dus beter gewoon publiceren als, eeeh… tekst. Maar met plaatjes kun je óók hogerop komen in de zoekmachines, door ze een sprekende naam te geven. Verkoop je bijvoorbeeld promotiemateriaal, geef dan de beelden in je catalogus namen als ‘balpen-met-opdruk1.gif’ en ‘sleutelhanger-lamp23.jpg’. Google ziet deze woorden als bewijs dat er écht promotiemateriaal verkocht worden op die plek. It fits.
Alt-tekst
Nóg beter wordt het wanneer je je plaatjes kunt voorzien van ‘alt-tekst’. Een soort etiketje. Dan hangt er dus een stuk leesbare tekst aan dat de gebruiker niet ziet maar Google wel. Als daar staat: ‘promotiemateriaal: balpen met opdruk blauw’ is het opnieuw een bevestiging dat alles klopt.
Zorg voor voldoende tekst
Ook leesbare tekst vind je op de homepage van Krek.nl Sleep maar met je muis over de tekst onderaan de pagina. Je kunt het selecteren en desgewenst kopiëren. Google kan dit dus ook gewoon lezen en indexeren. Niet voor niks heb ik daar lekker veel nuttige trefwoorden verwerkt.
Schrijven voor Google
De voorpagina van Krek.nl is trouwens een typisch voorbeeld van een Google-compromis. Toen ik de site eind vorige eeuw bedacht, had ik de hoofdstukkoppen in de mooie typografie van mijn logo (©Laurens Boschman) quasi-willekeurig over de pagina verspreid en dat was het. Een pagina vol met gifjes. Heel cool. Maar…. niks te indexeren. De site werd slecht door Google opgepikt. Er moest tekst komen. Liefst had ik alle verdere informatie ergens binnenin de site verwerkt, maar de zoekmachines hechten nu eenmaal veel waarde aan content op de index-pagina.
Na een tijdje heb ik daarom dat stuk relevante tekst onderaan de pagina geplakt. Op een positie waar het de vormgeving van de site niet al te veel geweld aan doet, vooral omdat je een stukje moet scrollen om het te vinden. Gevolg: op de hier geplaatste trefwoorden is Krek.nl prima te vinden!
Tot zover deze tips. Volgende keer meer.