Natuurlijk was ik gevleid toen een SEO-specialist me vroeg ze te helpen bij het fijnslijpen van een advies aan een van hun klanten. Helaas kozen ze me niet omdat ik zo fantastisch scoor bij Google. En ook niet omdat ik op dit blog zulke intelligente dingen zeg over SEO. Neen. Ze moesten me hebben omdat ze een advies aan het schrijven waren voor een Franstalige site. Ze vonden me op linkedIn, waar ik kennelijk meld dat ik iets met en in Frankrijk doe. Nou ja, toch leuk.
Skeptisch als ik ben, ging ik eerst eens kijken hoe deze klant het zélf deed bij de zoekmachines. Ik hou namelijk niet van volksverlakkers, en een ‘SEO-specialist’ die niet eens een paar zinnen van zijn eigen homepage in de top10 bij Google weet te krijgen, moet volgens mij heel snel iets heel anders gaan doen. Gelukkig. Dat viel niet tegen. Ze scoren tamelijk consistent in een lastige (SEO)markt. Geen heteluchtverkopers dus. Echte specialisten in zoekmachineoptimalisatie. Ik kon zonder gewetenswroeging voor ze aan de slag.
Ze hadden een keyword-analyse voor een Franse versie van een Nederlandse site gemaakt. En de vraag was of ik die eens tegen het licht wilde houden. Klopte alles wel? Waren ze misschien nuttige trefwoorden vergeten? Stonden er geen spelfouten in de keywords? Kon ik misschien andere, minder courante trefwoorden bedenken waarmee ze ook zouden kunnen scoren? Straattaal bijvoorbeeld? Of typische zinnetjes die je als buitenlander niet kunt bedenken?
Ik mag zeggen… een kolfje naar mijn hand. Hartstikke leuk om te doen, lekker puzzelen en nadenken over hoe een fransman bepaalde dingen op zou zoeken. Ik ben eerst zelf aan de slag gegaan om met behulp van de Google Adword Tools de door de klant opgestelde lijst met franse zoektermen door te spitten. Vervolgens heb ik wat eigen zoekwoordcombinaties toegevoegd. En tot slot heb ik mijn kantoorcollega Franck, een échte Fransoos, gevraagd om er ook nog eens kritisch naar te kijken. Hij kwam weer met een eigen lijst met zoekzinnetjes, dikwijls hartstikke logisch maar je moet er maar op komen. En zo kwamen we tot – al zeg ik het zelf – een aardige aanvulling van het bestaande advies.
Kortom, leuk om te doen en ik heb vanavond ons advies gemaild. Ben benieuwd wat ze er van vinden, bij searchfactory.nl. Wel weet ik nu al dat dit een interessante aanvullende dienst kan zijn. SEO voor Nederlandse bureaus die een Franstalige site willen opzetten. Nou nog even wat zoekwoorden bedenken om met het specialisme ‘franse SEO’ of ‘zoekmachine optimalisatie frankrijk’ gevonden te worden. Vraag naar de aantrekkelijke voorwaarden van onze Franse SEO-adviseurs!