Ik ontmoette iemand via linkedIn die voor een klant op zoek was naar een voorbeeld van een briefing voor blogartikelen. Helaas moest ik hem teleurstellen. Er is geen vast format voor een briefing. Tenminste… ík heb geen standaardbriefing voor blog posts. De manier van aanleveren van de informatie voor een artikel hangt van te veel factoren af om in een briefingstramien te kunnen gieten.
Wat is een briefing voor blogartikelen?
Iemand heeft een verhaal te vertellen of iemand wil gevonden worden op een bepaald keyword of op een combinatie van trefwoorden. De briefing is simpel: zij vertelt mij haar boodschap en/of de trefwoordcombinatie en ik schrijf het stuk. Waarbij ik natuurlijk kritisch meedenk over de verhaallijn én de inhoud, om te zorgen dat het ook spannend wordt. En leuk om te lezen.
Hoe brief ik een tekstschrijver van blogartikelen?
Het makkelijkste is het als de klant een lijstje met punten aanlevert rond een basisgedachte. Wat moet blijven hangen? Wat is haar centrale punt? Wat zijn de argumenten voor dat punt? Laat ze vooral zelf geen complete teksten schrijven, want ten eerste baalt ze dan als ik al haar werk overhoop gooi, en ten tweede is voor het mij ook lastig om haar werk overhoop te gooien voor een nieuwe compositie. Alsof je een keurig gebreide trui uit moeten halen om met dezelfde wol een veel mooiere trui te breien. Zonde van het werk.
Het belang van een goede copywriter is dat hij waarde toevoegt aan jouw verhaal. Bijvoorbeeld met een metafoor over een trui om een punt over briefings te maken. Uiteindelijk moet ik als tekstschrijver zorgen dat jouw gedachten goed uit de verf komen zodat iedereen denkt dat jij een slimme meid bent die het mooi kan vertellen. Zonder dat jij er je hoofd over hoeft te breken.
Telefonische briefing tekstschrijver
Een andere manier van briefen kan zijn dat ik de klant bel om haar de kern van haar verhaal te ontfutselen, zodat ik het uit kan werken in een boeiende column. Nadeel hiervan is dat het mij meer tijd kost, want je zit zo een half uur te kletsen. Voordeel is dat de klant niks hoeft voor te bereiden en dat ze de ideeën vanuit haar hoofd als het ware zó – via de trechter van de copywriter – op het papier kan gieten.
Snel naar een spannend stuk
Kortom, ik heb geen formulier of formule voor de briefing van blogartikelen. Wel help ik jou of je klant graag mij ordentelijk te briefen voor een artikel dat het blog verrijkt met boeiende informatie, inspirerende ideeën én de juiste trefwoorden. En wel op zo’n manier dat het jullie zo min mogelijk tijd kost. Zo verdien je mijn belachelijk hoge tarief al in de briefingsfase terug. Om over de klantaanzuigende en aandacht- en omzetgenererende effecten van onze gezamenlijk gecreëerde blogartikelen nog maar niet te spreken!