Wat is jouw toegevoegde waarde?

Nog zoiets. Netwerkbijeenkomsten. Allemaal adviseurs die hun dingetje staan te pushen in één grote, incestueuze kringwip. Waar mensen op je af komen, even hun al recht staande hipsterbril recht zetten en je met een serieuze blik vragen: “Hai. En wat is jouw toegevoegde waarde?”.

Ik kom dan in de verleiding om te antwoorden: “De meeste mensen zijn nogal onder de indruk van mijn rechtse directe.” En dan BAM, keihard op de ironische tekst van hun zwarte T-shirt, ter hoogte van de solar plexus.

Maar dat doe ik natuurlijk niet. Ik geef netjes antwoord dat ik tekstschrijver ben en heel creatief met SEO en zo. “En jij?” Om vervolgens niet te luisteren naar het antwoord want het gaat altijd over dat ze mensen helpen het beste uit zichzelf te halen door zichzelf te zijn en zichzelf te kennen. Of iets anders vagerigs.

Gelukkig duurt zo’n gesprek nooit lang. Op die bijeenkomsten kom je namelijk vooral gamma-mannetjes tegen, die hem alleen nog maar omhoog krijgen met een elevator pitch. Maximaal twee minuten. Inspireren, motiveren, communiceren, optimaliseren, ejaculeren. Klaar.

(idee ’toegevoegde waarde’: Menno Rigterink van Bureau Social Media)