Tijd om te bloggen?

© Photo by Matt Hardy from Pexels

Je hebt al een tijdje een mooie site, gevuld met de juiste zoekwoorden om online gevonden te worden door potentiële klanten. Met een aantrekkelijke homepage, pagina’s over je producten en diensten, een ‘Over ons’-pagina, wat quotes van klanten en natuurlijk een contactpagina. Alles wat je klant moet weten, staat er op. “Klaar.”, zou je zeggen.

Klaar? Tijd om te bloggen!
Nu het nieuwtje van je site er af is, is hoog tijd om je bestaande en nieuwe klanten bij de les te gaan houden met lekker leesbare stukjes over ontwikkelingen in de markt, hete hangijzers, opvallende voorvallen en intrigerende weetjes. Tijd dus, om te gaan bloggen! Het grote voordeel van blog-artikelen is dat je daarmee je klant vanuit een frisse invalshoek benadert. Je schrijft over onderwerpen die niet per se direct tot meer omzet leiden, maar die wel boeiend zijn voor je doelgroep. Je levert informatie die jouw prospects aanspreekt, kennis waar ze wat aan hebben. Even een voorbeeld:

Stel, je verkoop aluminium raamkozijnen
Dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven over het verschil tussen aluminium, hout en pvc kozijnen. Over de mogelijke kleuren van aluminium raamkozijnen, over het vervangen van houten vensters door aluminium kozijnen, of over aluminium raamkozijnen met HR++ glas. Of over (ver)bouwprojecten bij klanten, en hoe blij die nu zijn met hun gloednieuwe aluminium raamkozijnen. Allemaal onderwerpen waar mensen nieuwsgierig naar kunnen zijn als ze de aanschaf van aluminium raamkozijnen overwegen. Verhalen die je niet in de hoofdpagina’s van je site kwijt kunt, maar waar je wél over kunt bloggen.

Hengelen of paaien
Met de op zoekwoord geschreven hoofdpagina’s van je site hengel je doelgericht naar klanten met een heel specifieke vraag. Een blog-artikel werkt meer als aas, dat je periodiek met gulle hand uitstrooit rond je centrale webstek. Zo maak je potentiële klanten (en Google!) duidelijk dat op jouw blog telkens nieuwe waardevolle informatie te vinden is over relevante onderwerpen voor de branche. Bijkomend voordeel: door je klanten – onder meer via LinkedIn, Facebook en Twitter – te paaien met gratis leesvoer creëer je óók meer bezoek aan je hengelpagina’s. Bloggen is als het ware ‘een spiering uitgooien om een kabeljauw te vangen’.

Is het tijd om te bloggen,
maar heb je geen tijd om te bloggen?
Geen man overboord. Ik neem dat klusje graag van je over. Maar niet door simpelweg een stapel zoekwoorden aan elkaar te neuzelen. We gaan voor kwaliteit! Ik schrijf graag inhoudelijk interessante blogs, op basis van een korte telefonische briefing of een lijstje met kernpunten. Om kans te maken op een goede positie bij Google moet een artikel minimaal 300 woorden tellen. Wil je een bepaald topic écht stevig pushen, dan ga je voor 600 of meer woorden. Dan herkent Google dat als ‘key content’.

Om je een indruk te geven, dit artikel telt één A4’tje en circa 500 woorden. Het leest best makkelijk, want je hebt het nu al bijna uit! Wil je andere voorbeelden zien van mijn schrijfwerk? Er staat heel veel online bij diverse klanten. Ik stuur je graag wat linkjes.
Neem contact met mij op!