Full-service bureau dat álles kan. Nou ja, bijna alles.

Ah, de Adformatie! Ik trek hem uit het plastic. Voor de verandering weer eens een dik nummer. Bovendien is het omslag van een glanzende papiersoort. Zo lijkt ons steeds grijzer wordende vakblad wel een glossy! Het stevige papier verbergt een luxe uitklapadvertentie. Drie kleurrijke pagina’s met kopregels en speciaal geknutselde visuals over respectievelijk meedenken (lamp!), online bereik (muis!) en toegevoegde waarde (plusje!), plus één pagina met tekst. Kijk, dát is uitpakken van ABOVO Media!

Wat zou dat nou kosten, zo’n viertrapsuiting? Al gauw tienduizenden euro’s, gok ik. En dan hebben we het alleen nog maar over de plaatsing. Die visuals, heel origineel opgebouwd uit elementen van het logo, lijken me ook niet iets wat je even in een uurtje in elkaar Illustratort. Plaatsing en art direction hebben vast een flinke deuk in het budget geslagen. Er was in ieder geval geen geld meer voor een copywriter, als ik die tekst zo lees.

Het begint al helemaal fout: “De tijden zijn veranderd. De wereld draait nog wel, en even snel als ‘ie altijd al deed, alleen anders.” Ach so? Draait de wereld anders? Niks van gemerkt. De schrijver legt uit:

“De media en middelen die we tot onze beschikking hebben om onze boodschappen voor het voetlicht te brengen zijn explosief toegenomen, de gespendeerde tijd per medium verandert continu en budgetten zijn eveneens aangepast, veelal kleiner geworden.”

Hmmm… ‘De media en middelen zijn explosief toegenomen’. Daar wringt wat. Ten eerste zie ik geen verschil tussen ‘media’ en ‘middelen’. Je zegt ook niet ‘bedrijven en ondernemingen’. En ten tweede kan de hoeveelheid middelen toenemen, maar de middelen zelf nemen niet toe. Dan ‘de gespendeerde tijd per medium verandert continu’. De schrijver verandert hier ineens het camerastandpunt. Nu gaat het niet meer over de explosief toenemende media zelf, maar over de consument die zijn tijd anders indeelt. De zin eindigt met ‘de budgetten zijn eveneens aangepast, veelal kleiner geworden’. Dus nu belichten we de ontwikkelingen vanuit het oogpunt van de adverteerder die minder geld heeft voor communicatie’. Maar waar slaat dat ‘eveneens’ op? Doe toch eens normaal!

Ik zal u de rest van de tekst besparen. Die staat vol met onlogische conclusies, ratjetoe-opsommingen, clichés en vreemde zinnen. Rommelige gedachten, rommelig opgeschreven. Na lezing snap ik nog steeds niet wat Abovo Media nou eigenlijk doet, laat staan wat hun selling point is voor adverteerders.

De laatste alinea luidt als volgt:
“Wilt u weten welke bewegingen wij voor u in werking kunnen zetten? Bel 0229-274 006 of kijk op abovo.nl. Want juist in deze andere tijden, maken we graag even tijd voor u.”

‘Bewegingen in werking zetten’, ‘deze andere tijden’ (???) en een overbodige komma… Het is duidelijk wat hier gebeurd is. De vormgeving lag op tafel, de deadline naderde, het geld was op en de account manager dacht: “Ach, het is maar tekst. Dat varkentje was ik zelf wel even.”

Ik zou zeggen: “Zie je die plomp daar?”

7 gedachten over “Full-service bureau dat álles kan. Nou ja, bijna alles.

  1. Het mooie van armoedige copy (en het dito denkwerk achter dit soort ‘concepten’) is dat het zichzelf op termijn oplost. Ik verwacht niet dat het nu storm gaat lopen bij de telefoniste of op de website van Abovo.

  2. Je kunt je dat nog afvragen. Sommige potentiële klanten zijn wellicht toch onder de indruk van deze potpourrie van reclamejargon. Dus die krijgen straks óók zo’n tekst.

  3. of een typisch gevalletje pot die de ketel verwijt…

    Aan deze site wordt gewerkt!

    Ik ben een beetje aan het rommelen met de vormgeving, in verband met de verhuizing van mijn blog. De vorm ziet er daardoor even niet uit, maar de teksten zijn nog gewoon goed.

    • Zo. Mijn oude site is nu zodanig aangepast dat de vorm enigszins aansluit bij die van dit blog. Het is niet één op één, maar hé, ik ben een copywriter, geen sitebouwer. Je opbouwende kritiek is elkom, Jan!

  4. Sorry, Jan, die snap ik niet helemaal. Ik lever kritiek op het belabberde taalgebruik in een advertentie van vele duizenden euro’s. Jij komt met een jijbak over de rommelige vormgeving van mijn zelfgeknutselde website ‘under construction’? Waar ik me nota bene nog voor verontschuldig ook? Als je Abovo Media werkelijk wilt verdedigen moet je echt met betere argumenten komen.

    En ja, ook ik maak wel eens een fout. Van de week nog, schreef ik ‘gefilmt’ in plaats van ‘gefilmd’ in een tweet. Stom. Vergissen is menselijk. Maar een poepchique advertentie plaatsen op een prominente positie in ons reclamevakblad en dan bezuinigen op copy, dat is en blijft een professioneel reclamebureau onwaardig.

Reacties zijn gesloten.