Duitt is een nieuw bedrijf, dat ondernemers in het midden- en kleinbedrijf helpt een voordeliger energiecontract selecteren en afsluiten. Om zo te besparen op de inkoop van stroom en gas. De oprichters waren het er over eens dat deze ‘startup‘ ook een beetje een ‘upstart‘ moest zijn: een marktopschudder met een heel eigen, ietwat brutaal geluid. Daar hoort dus een eigenzinnige copywriter bij. Ontwerper Rudger Smits van Kraplak schoof mij naar voren.
Rudger vroeg me in eerste instantie of ik een offerte kon maken voor het ontwikkelen van de tone of voice. Ik stelde voor om zo’n tijdrovend en kostbaar voortraject maar over te slaan. Dat komt meestal toch neer op metababbel over merkwaarden, actieve zinnen en heldere taal. Liever wilde ik simpelweg even met iemand van Duitt spreken om daarna meteen een voorbeeldtekst te schrijven. Aan de hand daarvan zouden we dan de juiste toon kiezen.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik deed eerst een SEO-keyword-onderzoek en schreef vervolgens een eerste versie van de homepage in een tamelijk losse stijl. Daarop kreeg ik al snel feed-back van Rudger, dat het nog wel iets brutaler en directer mocht. De verantwoordelijke bij Duitt was het daarmee eens, dus ging ik opnieuw aan de slag voor een nóg lossere versie. Duit spreekt daarin heel direct de ondernemer aan op de dilemma’s rond de inkoop van energie. In de je-vorm. Relaxed, maar zonder onbeschoft te worden. Zo kwamen we met wat ping-pongen al snel tot een uniek eigen Duitt-geluid.
Kicken!
Het leuke aan deze klus was de directe communicatie met de verantwoordelijken. Schrijven, mailen, aanpassingen doornemen, herschrijven, klaar. Met een klant die veel uit handen durfde te geven in het vertrouwen dat het goed zou komen. En die bij onenigheid over te maken keuzes open stond voor argumenten, zonder politieke spelletjes. Dat gaf veel vaart aan het project. Tussen de eerste briefing en afronding van het traject zat amper één maand. Voor een website, diverse folders, mailingbrieven en zelfs algemene voorwaarden. En oh ja… Rudger en ik bedachten ook nog ‘even’ de pay-off.
Het resultaat mag er zijn. Duitt presenteert zich over de totale breedte van zijn communicatie met een eerlijk, open en helder verhaal. Waarbij natuurlijk één aspect erg heeft geholpen bij het schrijven: Duitt heeft écht een ijzersterk aanbod voor ondernemers op zoek naar de beste deal in stroom en gas.
Die site van Duitt heeft een raar lettertype. Van de letter ‘k’ word ik een beetje kriegel, althans het is onwennig. Of is dat nu juist de bedoeling ?
Het was vooral de bedoeling om Duitt een heel eigen gezicht mee te geven. Persoonlijk ben ik ook geen fan van die rare ‘k’, die iets heeft van een R met een stok. Maar in het totaal vind ik de vormgeving heel fris en fruitig. Weer eens wat anders dan al die sites met glimlachende, elkaar de hand schuddende gezonde mensen met een te mooi gebit.
Inderdaad een frisse site, de afwezigheid van stockfoto’s met te blije fotomodellen is een verademing, maar ik ben het met Paul eens dat het lettertype van de koppen de leesbaarheid niet ten goede komt. Het went, maar op het internet gaat alles zo snel dat mensen de tijd niet hebben/nemen om aan zoiets te wennen. Er zijn andere schreeflozen die voor zo’n site ook prima werken en minder ‘in de weg zitten’.
Maar als je streeft naar perfectie verlies je teveel tijd… en het wordt er niet per se beter op. 😉
Mooie, heldere site, maar ik irriteer me mateloos aan die gekke ‘k’………snel veranderen, zeg ik.
Ik heb er nog eens met de vormgever over gesproken. Die heeft natuurlijk expres voor deze ‘k’ gekozen. Hij legt uit dat hij altijd iets inbouwt dat een beetje schrijnt. Een haakje waar je oog aan blijft hangen. Dit om de kijker wakker te houden. Of je het mooi vindt of niet, het is in ieder geval duidelijk dat je dit font overal zult herkennen. En misschien weet je het dan zelfs ook direct te plaatsen: “Hé, dat is die gekke k van Duitt!”