Als je op zoek bent naar een copywriter die goede SEO-tekst kan schrijven, wil je vast graag weten hoe je überhaupt een goede SEO-tekst herkent. Want wat is goed? En wat is slecht? Dat is de hamvraag. En het antwoord is:
Een goede SEO-tekst herken je niet!
De beste voor de zoekmachine geoptimaliseerde teksten hebben als belangrijke eigenschap dat ze er niet uit zien als voor de zoekmachine geoptimaliseerde teksten. Als je zo’n tekst leest, heb je gewoon niet door dat hij geschreven is om gevonden te worden op een bepaald zoekwoord of een zoekwoordcombinatie. De gekozen zoekterm is op een heel natuurlijke manier in de tekst verwerkt. Hij komt vaak genoeg in de tekst voor om Google duidelijk te maken dat dit de kern van de pagina is, maar niet zo vaak dat het storend wordt voor de lezer.
Zoektermen tot 3%?
Volgens de regels van de mensen die het weten kunnen, mag in een goede SEO-tekst het zoekwoord maximaal 3% van het totale tekstvolume uitmaken. Dat lijkt weinig, maar pas op: bij wat langere trefwoordcombinaties kan 3% behoorlijk irritant worden. Een standaard artikel van 300 woorden bevat dan 9 keer deze combinatie. Stel je voor dat je een pagina wilt optimaliseren op ‘aansprakelijkheidsverzekering particulieren‘ en je schrijft negen keer ‘aansprakelijkheidsverzekering particulieren‘ op één pagina, dan is het risico groot dat lezer al halverwege denkt: “Ja, nou weet ik het wel met je ‘aansprakelijkheidsverzekering particulieren‘. Een goede SEO-tekstschrijver weet wanneer zoekmachine-optimalisatie ten koste dreigt te gaan van het leesplezier.
Let op de juiste SEO metatags.
Als een door jou geselecteerde SEO copywriter je voorbeelden van zelfgeschreven teksten stuurt, let dan op of hij/zij voor elke pagina een url, een page title, en een page description heeft geschreven, geoptimaliseerd voor de juiste zoekterm(en). Stuurt hij je linkjes naar pagina’s van klanten, kijk dan even in de broncode van de site (klik rechts op de pagina en kies ’toon broncode’). Daar moet je de zogenaamde ‘metatags’ vinden, met een page title die de zoekwoordcombinatie bevat en een page description die je prikkelt om de pagina te gaan lezen. Zelf lever ik mijn webteksten altijd aan compleet met alle metatags, zodat de sitebouwer die er zó in kan plakken. Wat mij betreft is een SEO-tekst zonder tags géén goede SEO-tekst.
Zo leverde ik bijvoorbeeld een tekst aan voor Benjamin Verkleij:
Een goede SEO-tekst telt minimaal 300 woorden
Het is maar een vuistregel, maar volgens de kenners moet een goede SEO-tekst minimaal 300 woorden omvatten. Dat valt soms nog niet mee. Bijvoorbeeld als je eigenlijk weinig te melden hebt. Overigens kun je in dat geval maar beter een kortere tekst schrijven. Je wilt je lezers ook weer niet vervelen met nutteloos gezever puur en alleen bedoeld als vulling rond je verplichte keywords.
Dus… wat is een goede SEO-tekst? Dat is een tekst…
• die leest alsof hij niet voor Google geschreven is
• met voldoende, maar vooral niet te veel zoektermen
• met de juiste SEO metatags (voor elke pagina nieuwe!)
• van minimaal 300 woorden én met nuttige informatie
——————————-
Oh, overigens, deze tekst is geschreven met als belangrijkste zoekwoordcombinatie ‘goede SEO-tekst’. Deze trefwoordcombinatie komt 9 keer voor, een trefwoorddichtheid van 1,8%.