Lekker als dingen lukken. Tijd voor een partijtje pochen… Het begon met een mailtje vanmorgen:
Gregor,
Je teksten zijn weer fenomenaal!
Albert
Dat ging om een viertal landingspagina’s voor CAPAS bedden, op maat geschreven voor specifieke zoektermen. Nou ken ik deze klant al want ik schreef eerder de website vol. Dus kon ik relatief makkelijk nieuwe pagina’s schrijven met voldoende content om Google wat te bikken te geven. Maar toch leuk als na inleveren van een voorstel ‘fenomenaal’ het enige commentaar is.
Daar kwam nog een ander bericht overheen, en wel over een wervingsactie die ik gedaan had voor Bergnet – Pechhulp, Autotransport en Berging. Dat is een organisatie die mensen met panne helpt met reparatie ter plekke of door ze weg te slepen naar veiliger oorden. Bij Bergnet zochten ze al een tijdje een intern coördinator of planner voor al die klusjes die dag en nacht (en dan vooral tijdens de spits) binnenstromen. Ik heb eerst met de eigenares gesproken over wat het werk precies boeiend maakt en aan de hand van haar verhaal en een interne functie-omschrijving een vacaturetekst geschreven. Plus, als extraatje, wat kekke wervingstekstjes voor gebruik op LinkedIn. Inclusief het concept voor deze advertenties, dat er op neer kwam dat ze iemand zoeken die online heel cool kan multitasken onder druk en die ogen in zijn of haar achterhoofd heeft. Net als een gamer in een First Person Shooter dus. Daar rolde deze advertentie uit:
Jaja, ik weet het, typisch een ouwe lul die nog jong probeert te doen, met zijn ‘sick skills’. Maar gelukkig is de doelgroep ruim boven de 16, dus dan mag het wel een keertje. De link in de advertentie verwijst naar een meer serieuze vacaturetekst met een eerlijke beschrijving van de functie, inclusief alle voor- én nadelen. Een flinke lap tekst, maar een baan is geen pak suiker. Het verhaal hoeft niet binnen twee seconden tot actie te leiden. Hieronder het bovenste stukje…
Maar goed, om terug te komen op dat mailtje. De directrice stuurde een paar weken na plaatsing een mail van haar HR-manager door naar mijn opdrachtgever, Nicole Bouts van reclamebureau ONyVA, met als toevoeging:
He Nicole,
Ik stuur hem je maar even door.
Van nul reacties naar 10 !!
met daaronder het bericht:
De nieuwe vacaturetekst van Hoofdplanner / Incident manager werpt serieus zijn vruchten af! We hebben inmiddels zo’n 10 reacties ontvangen, waarvan de helft serieuze kandidaten, prima score wel. Een van de sollicitanten bleek bij nader inzien een perfecte kandidaat voor de functie van Bergingsspecialist, die start 1 januari a.s.. Daar zijn we ook erg blij mee.
(…)
Inmiddels zijn we met 1 kandidate, Eline, helemaal rond en zij start 1 februari a.s.. Goed nieuws dus! We spreken volgende week ook nog 2 kandidaten, dit is voor allebei het 2e gesprek. Ik ben tot zover zeer tevreden en heb er vertrouwen in dat we naast Eline nog een goede kandidaat kunnen binnenhalen.
Een blije HR-manager dus. Persoonlijk vind ik het vooral mooi dat van de 10 mensen die reageren maar liefst 50% geschikt is. Dat betekent dat de advertentie niet alleen wervend was, maar ook heeft gezorgd voor pre-selectie. Door heel eerlijk ook de zware kanten van een functie te benoemen zorg je dat minder geschikte kandidaten afzien van een reactie.
OK, dat was het weer. Applaus voor mezelf!
Wil je ook zo blij worden als deze twee klanten? Met SEO landingspagina’s, succesvolle wervingsacties of een heel andere tekstopdracht? Aarzel niet contact op te nemen.