Wat kost een nieuwe medewerker? Dat hangt ook af van de wervingstekst.

Het werven van nieuwe mensen kost tijd en energie. Er gaan gewoon de nodige mensuren in zitten. Functieprofiel opstellen, dit vertalen naar een wervende tekst, vervolgens de reacties doorpluizen, kandidaten afwimpelen of uitnodigen, selectiegesprekken voeren, eventueel een assessment organiseren, nog meer afvallers berichten, onderhandelen met de beste kandidaten en uiteindelijk een daarvan aan boord verwelkomen.

Slechte werving kost nóg meer tijd en energie

Een wervingsactie die niet goed doordacht is, kan op verschillende manieren de kosten opdrijven. Is de tekst te selectief of zijn de eisen te zwaar ten opzichte van het salaris en het imago van de werkgever, dan solliciteert er niemand. Dit betekent een hernieuwde wervingsactie, extra kosten en tijdverlies.

Is de advertentie te wervend en te oppervlakking of stel je onvoldoende eisen voor de zwaarte van de functie (en de bijbehorende beloning) dan regent het sollicitaties en ben je dagen kwijt met alles doorlezen, selecteren en ’tot onze spijt’-brieven schrijven. Met als extra schade een deuk in je imago, want al die mensen hadden zich echt verheugd op deze supertoffe en verassend goed betaalde functie, die precies aansloot bij hun profiel.

Werf dus doordacht

Bij het opstellen van een wervingsadvertentie is het belangrijk om de functie helder op het netvlies van de kandidaten te krijgen. Met voldoende filters om de lichtgewichten te ontmoedigen en de juiste beloften om ideale kandidaten over de streep te trekken. Dat kan om geld gaan, maar net zo goed om beloningen in immateriële zin. Zoals leuke collega’s, boeiend werk, groeimogelijkheden, de kans op avontuur of juist vastigheid en regelmaat.

Spreek precies de juiste mensen aan

Als specialist in teksten voor personeelswerving start ik elke schrijfklus met een gesprek met de HR-specialist of – liever nog – de vacaturehouder; een toekomstige manager of collega van de kandidaat. Op basis van dit gesprek en het officiële profiel probeer ik de essentie van de functie te vangen in een tekst die precies de juiste kandidaten aanspreekt. Zonder vage beloften, zonder overdreven joepiejoepietaal, maar toch prikkelend kleurrijk of – mocht dit aansluiten bij het karakter van de ideale kandidaat – juist geruststellend grijs.

Teksten met een hoog ‘hedabennik’-gehalte

Een goede wervingstekst beschrijft de vacature en de functie-eisen op een manier die bij passende kandidaten een gevoelige snaar raakt. Ze voelen zich aangesproken, de baan resoneert met hun karakter en ervaringswereld. En zo solliciteren dus precies de juiste mensen. Een stuk of drie à vijf, zodat human resources genoeg keuze heeft zonder te verzuipen in de reacties.

OK, tot zover het reclamepraatje. Nu de praktijk.

Ik heb 33 jaar ervaring met het schrijven van professionele wervingsteksten en vind het nog steeds leuk om te doen. Dus heb je een vacature en wil je het tekstschrijven eens met een échte professional proberen? En zo in de praktijk ervaren wat een maatwerktekst oplevert qua tijdswinst en kwaliteit van de reacties?

Neem contact met me op.

Gregor Hakkenberg
Recruitment Copy
T: +33 (0)6 27 73 60 97 (mobiel)

Skype: gregorhakkenberg
gregor@krek.nl