Als copywriter / tekstschrijver krijg ik regelmatig te horen dat teksten in reclame en op websites niet gelezen worden. “Dus”, zo zeggen ze, “gebruik maar zo min mogelijk tekst.” Natuurlijk, bepaalde reclames kunnen heel goed met weinig tekst af. Een zomers billboard van Heineken heeft genoeg aan een foto van een bedauwd glas en één woord: “Biertje?”. Maar ik kan hier niet volstaan met de vraag “Tekstje?”. Web content – informatie op het internet – wordt niet gevonden zonder tekst. Een webtekst mag niet te summier zijn, en moet voldoen aan bepaalde SEO-regels. Met de juiste zoekwoorden op de juiste plek.
SEO tekst voor tekstschrijver en copywriter Krek.
Ik heb al eerder een lans gebroken voor het gebruik van voldoende tekst op websites, en dan bij voorkeur geschreven door iemand met verstand van zowel copywriting als zoekmachineoptimalisatie. Maar eerlijk gezegd voldoe ik zelf niet geheel aan de door mij gepropageerde standaard.
Ik deed al voor honderden bedrijven en producten trefwoordonderzoek, om uit te vinden welke relevante key words het meest gezocht worden door bepaalde doelgroepen. Voor mezelf deed ik het nog nooit. Het wordt dus hoog tijd dat ik in praktijk breng wat ik predik, en doordachte online reclame voor mezelf ga maken.
Zojuist heb ik onderzocht welke trefwoorden het meest gezocht worden rond de thema’s ‘copywriter‘, ‘tekstschrijver‘, ‘reclametekst‘ en ‘webteksten‘. De uitkomsten van dat onderzoek dienen als basis voor deze reclametekst. Daarbij concentreer ik me op de keywords die potentiële opdrachtgevers van tekstschrijvers gebruiken.
Hoe zoeken opdrachtgevers freelance copywriters en tekstbureaus?
Het blijkt dat mensen die op zoek zijn naar een tekstschrijver of copywriter bij Google vaak beide woorden tegelijk gebruiken. Het woord ‘tekstschrijver‘ apart wordt 12.100 keer per maand gezocht. Net als ‘copywriter‘ trouwens. Maar volgens Google komen de combinaties ‘tekstschrijver copywriter‘ en ‘copywriter tekstschrijver‘ elk maar liefst 6.600 keer per maand voor. Verrassend, omdat je deze combinaties niet gauw precies op die manier in een gewone tekst tegen zult komen. Datzelfde geldt overigens voor ‘tekst website‘ (3600 x) en ‘web en tekst‘ (2400x).
Verkeerd spatie gebruik bij door zoeken web teksten
Opvallend is verder dat veel mensen spaties toevoegen in bepaalde zoektermen. Het incorrecte ‘tekst schrijver‘ komt 6.600 keer voor, ‘website tekst‘ 3600 keer, ’tekst bureau’ 2400 keer en ‘reclame teksten’ 1600 keer. Nu ben ik geen voorstander van overbodig spatiegebruik, maar als het om het binnenhengelen van sitebezoekers gaat, maak ik graag een uitzondering. Wat maakt het uit? Mensen lezen dit soort langere web teksten toch niet! Behalve jij dan.
Goede SEO tekst nodig? Neem contact op met Krek.