Op LinkedIn opent een copywriter een discussie met de volgende vraag: “If an ad agency AE rewrites your copy and offers it as a “suggestion”, is it really a suggestion?” Nou, toen had je de poppen aan het dansen. Vele tientallen reacties.
Een deel van de professionele tekstschrijvers en -schrijfsters gaat direct op de achterste benen staan. “Hoe waagt zo’n blaag van een accountmens zich te bemoeien met de tekst. Ontslaan die vent!” Een ander deel is filosofischer. “Ach, wellicht had de schrijver niet alles begrepen en is het het herschrijven van de accountpersoon een manier om te laten zien dat bepaalde dingen anders in elkaar steken.”
Maar toch valt me op dat vooral de wat oudere garde ‘grote creatieven’ van Amerikaanse bureaus werkelijk mordicus tegen elke inmenging van account bij creatie zijn. Nu was ik de enige Nederlander in die discussie. En heb ik ook al 20 jaar niet meer in vaste dienst bij een bureau gewerkt (waarvan 12 jaar niet eens in Nederland). Hoe gaat dat daar tegenwoordig? Liggen er nog steeds met cyaankali geïmpregneerde kraaienpoten in de gang om het accountgeteisem uit de artistieke lokalen te weren, of is het allemaal kaassie tussen de commerciëlen en de creatieven? En hoe ga jij als copywriter om met in- of externe klanten die in je teksten zitten te rommelen?
Het lijkt mij heel vervelend als iemand anders je tekst herschrijft…
Het is niet erg als het een collega is die nuttige verbeteringen anbrengt. Maar mensne die denken dat ze het ook heus wel kunnen en dan gaan zitten rommelen. En die dan ook nog eens eisen dat je het exact zo overneemt… die kan ik lastig velen.