Van knikken naar klikken – webtekst die verkoopt

Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd in SEO en het stimuleren van conversie. Dat heeft niets te maken met het converteren van valuta of gewichten, maar alles met het klikgedrag van sitebezoekers. Zelf heb ik me lang blind gestaard op de vindbaarheid. Ik riep: “Je site kan nóg zo mooi zijn, als hij niet gevonden wordt, kun je je geld net zo goed onder de armen verdelen. Houdt het misschien je oksels nog droog.” Daarbij vergat ik dat de meeste sites nóg een belangrijk doel hebben. Het gaat niet om het spel, maar om de klikkers! Je moet de bezoekers tot actie manen en omzet genereren. Dat kan op verschillende manieren.

(Schrijf)techniek
Er zijn allerlei technische oplossingen om (meer) omzet uit je site te krijgen. Denk aan gebruikersvriendelijkheid, een heldere structuur en het creëren van een soort trechter waardoor de klant dáár terecht komt waar jij ‘m hebben wilt. Eerlijk gezegd heb ik daar weinig verstand van. Waar ik wel een paar dingen over denk te weten, is overtuigend schrijven. Een goede manier om mensen zover te krijgen dat ze doen wat jij wilt, is ze bij de hand nemen en ze een ideale situatie voorspiegelen.

Ja hè? Toch? Toch?
Ooit werkte ik een tijdje in San Diego, CA als autoverkoper bij ‘Stanley Dodge’. Daar heeft een oude rot in het vak me geleerd hoe je een auto verkoopt. Dat begint met een walk-around. Je wijst de klant op verschillende positieve eigenschappen van de auto en stelt steeds vragen waar je bijna niet anders dan ‘ja’ op kunt antwoorden. De klant heeft de auto op de parkeerplaats gekozen. Dus je vraagt: “Mooie kleur, hè?” De klant knikt. “Ziet u dat de buitenspiegels zijn meegespoten in de kleur van de lak?” De klant knikt. “Bent u geïnteresseerd in dit model?” Ja, dat is hij. “Wilt u hem even van binnen zien?” De klant knikt en neemt plaats in de auto. “Heerlijk hè, de geur van zo’n nieuwe auto? ” It sure is!

En zo door. Als de klant eenmaal in een ja-stemming is, kun je ook met vragen als “Zou u deze auto wel bij u voor de deur willen parkeren?” en “Mag ik u een aantrekkelijk voorstel doen?” op de proppen komen.

Dood door schouderophalen
Veel websites komen wel erg snel ter zake. Die beginnen meteen met: “Hebt u last van muizen? Rattex moordt ze voor u uit!” Of erger nog: “Wij van Rattex zijn specialist in muizenverdelging” Hier valt niks op de knikken. De klant denkt: “Goh.” en kijkt nog even verder. Toch jammer.

Van knikken naar klikken
Beter is het iets langer het standpunt van de klant in te nemen. Leef je in in wat hem of haar bezig houdt. Laat zien dat je begrip hebt voor zijn situatie:

Last van muizen?
Vindt u keuteltjes en knaagsporen in ruimten waar voedsel ligt opgeslagen? Hebt u wel eens muizen zien wegschieten? Dan is de kans groot dat er een of meerdere muizennesten bij u zijn ingetrokken. Dit kan grote gevolgen hebben voor de hygiënische situatie. Muizen die aan uw voedsel knagen kunnen ziektes overbrengen. Bovendien beschadigen ze uw woning en meubels. Als ze aan kabels en isolatiemateriaal knagen kunnen ze zelfs kortsluiting of brand veroorzaken!

Bent u op zoek naar een oplossing? Wilt u voor eens en voor altijd verlost zijn van het muizenprobleem? Zoekt u een voordelige manier om de muizen te verjagen, volledig veilig voor u en uw omgeving? Klik hier!

Als je erin slaagt de klant tijdens het lezen te doen knikken (nee niet knikkebollen, dat is wat anders), dan ben je op de goede weg. Door het plaatsen van de juiste triggers, waarin je de klant expliciet vraagt actie te ondernemen, zorg je voor de volgende stap: van knikken naar klikken.