Trefwoorden: zorg je wel voor voldoende keyword density? NEE!

Aaargghhh! Weer een klant die mijn tekst door een online trefwoord-analyse-machine heeft gehaald en klaagt dat zijn belangrijkste trefwoord slechts 2% van het totale tekstvolume omvat. Het staat er nu 9 keer in en dat moet minstens 13,5 keer zijn volgens de SEO-experts. 3% namelijk. Of ik dat even aan kan passen.

Ik haal een paar keer diep adem en vraag: “Wat vind je verder van de tekst?”

Hij lacht schaapachtig: “Ja, nee, prima, leest lekker weg, precies wat ik zocht, helder verhaal. Alleen… die trefwoorden, hè. Te weinig. Het trefwoord staat er wel een paar keer in, en ook in de kop en zo, maar qua keyword density is het gewoon niet conform de SEO-regels. Jij was toch SEO-copywriter?”

Man, man, man… ooit heeft een of andere omhooggevallen SEO-lul ergens geschreven dat de trefwoorddichtheid minimaal 3% moet zijn. Sinds die tijd is dat een soort Heilige Schrift. Iedereen blijft elkaar nabauwen: ‘minimaal 3%, hoor!’ Sommige sites gebieden zelfs 3-7% voor de belangrijkste 2 à 3 keywords en 1 tot 2% voor secundaire trefwoorden.

Het is allemaal onzin. Voor goede indexering bij Google moet je trefwoord in de page title staan, in de url en in de kopregel. Het ligt voor de hand dat je het daarna nog een paar keer in de tekst laat vallen, simpelweg omdat je verhaal over dat bepaalde onderwerp gaat. Prima, maar doe er verder alsjeblieft niet moeilijk over.

Laten we nog één keer Matt Cutts van Google zelf aan het woord laten als die (inmiddels ook een beetje geïrriteerd) uitlegt: ‘What is the ideal keyword density of a page?

Trouwens… wat denk je dat het SEO-trefwoord voor dit artikel is?

5 gedachten over “Trefwoorden: zorg je wel voor voldoende keyword density? NEE!

  1. Geen idee wat het SEO-trefwoord is. SEO misschien, of trefwoord. Maar los daarvan: het helpt als je de link in je artikel naar iets van Matt Cutts werkend maakt. Daar was ik namelijk benieuwd naar. Als lezer dan hè, niet als SEO-specialist. Of trefwoord-guru.

  2. Ah, ja, dat is een goed idee. De titel gebruiken als url, dat werkt niet echt. Ik heb hem gerepareerd, bedankt.

  3. Helder verhaal. Ik zou er aan willen toevoegen: laat de klant die het per se beter weet, zelf een stukje tekst maken. Eens kijken wat dat doet voor de leesbaarheid.

  4. Mooi verhaal, Krek. Ik heb ook weleens de neiging om aan dergelijke klanten te vragen: wil je dat ik voor Google schrijf, of voor mensen?

    Maarre, dat van die URL, dát wist ik in eerste instantie niet. Heb dus geen domeinnaam waarin m’n vak genoemd staat. En da’s misschien best jammer.

Reacties zijn gesloten.