Succesvolle SEO – De één zijn brood is de ander zijn brood

Eerder schreef ik een artikel over rozijnenbrood als relatiegeschenk. Dat stuk was mede bedoeld om een relevante backlink naar een klant te creëren, zoals ik wel vaker doe bij SEO-klussen of siteteksten. Bovendien werkt een blogstukkie over een site van een klant als extra sleepnet voor de handel. Het gebeurt niet zelden dat bij Google mijn blogartikel en de site van de klant zij aan zij in de eerste tien bij Google staan. Dat mag je rustig succesvolle SEO noemen.

Met het artikel over rozijnenbrood als relatiegeschenk wilde ik dus de site van mijn klant BroodXXL extra bezoekers bezorgen. Dit keer was ik extra gebrand op een succesvolle SEO actie, omdat ik een heel bijzondere No Cure No Pay-afspraak had. De klant zou mij een vast bedrag per verkocht brood betalen. Dus hoe beter mijn reclame, des te meer broden er verkocht zouden worden en des te meer ik zou verdienen!

Succesvolle SEO: de hele eerste pagina bij Google!

Leuke deal. Als het werkt. Nou had ik natuurlijk al snel door dat het niet echt lastig scoren zou zijn met de combinatie ‘rozijnenbrood relatiegeschenk’. Zoveel concurrentie is er niet. Dat blijkt ook wel uit de met broodXXL.nl behaalde Google-resultaten. Bijna de hele eerste pagina is van ‘ons’, zeker als je bedenkt dat er twee externe linkjes naar mijn blog-artikel tussen zitten, plus een stukje op Hollandais en France, ook mijn site.

“Ja maar”, zul je zeggen, “Wie gebruikt er nou precies ‘rozijnenbrood relatiegeschenk’ als zoekwoordcombinatie?” Je hebt gelijk, dat zijn er maar heel weinig. Daarom heb ik verschillende pagina’s op broodxxl.nl geoptimaliseerd op diverse combinaties van relevante trefwoorden: rozijnenbrood, kerstbrood, paasbrood, kersstol en eindejaarsgeschenk. Verder heb ik regelmatig op Twitter over het aanbod getweet en een stuk op Facebook gezet. Buzz helpt namelijk ook voor een goede notering bij Google.

Het resultaat van al deze inspanning was zeker om over naar huis te schrijven. Er zijn drie keer zoveel kerstbroden verkocht als vorig jaar waardoor ik relatief goed verdiend heb aan de succesvolle SEO site-teksten voor BroodXXL. En nu aan de slag met het vervolg… binnenkort in de reclame: paasbrood als relatiegeschenk!